Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 9:00,

да тај посао потребно је, да сваки ученик ца има по једну дашчицу, коју може лако држати предеобом на клупи. Па, пошто се претходно о учионици све сврши онако, како је речено, онда се, пре часа, замеси добољно иловаче и свакоме се ђаку да, колико је потребно. Сад ђаци мере дужину свакога, или бар једнога од упоредних зидова корацима, па и метром, и праве их од иловаче на својим дашчицама умањене, али по. величини сразмерне, бар приближно, те да се види, које су дужи, а које краћи зидови. (Разуме се већ, да ће се најпре поновити раније о учионици: десни, леви, предњи, задњи зид; дужина, ширина учионице; на коме су зиду врата, прозори, слике; до кога је зида сто итд.). Најпре ће, на пр., измерити тако дужи зид. Рецимо, да је то ученицима леви. Сад ће питањима довести ученике, да они сами одреде место на својим дашчицама, где ће га направити, и означиће га једном ваљушком од иловаче, у оном правцу и на оном крају своје дашчице, како и зид према ђацима стоји, узимајући сваки метар дужине дувара у два сантиметра или приближно толико сматрајући, па макар се и не казало да су то два сантиметра (премда није ништа тешко дати ученицима овога разреда преставу о дужини метра, десиметра и сантиметра). Ако је тај зид био 10 метара дугачак, онда ће га ученици означити на својим дашчицама једном ваљушком, 20 сантим. дугачком, на левој страни упоредо с тим зидом. Сад ће тако исто радити са зидом, који је ширина учионице краћим. Који вам је то зидг Изађи ти те измери. Колико је дугачак Где ћете тај зид направити. На којој страни до левогаг На коме крају (предњем или задњем)г Покажите сви на дашчици, где ћете га направитиг Колико треба да буде дугачако Обе ли колико и левир Заштог Па. колики ће битиг Колико узимате за сваки метар А колико је метара дугачак тај зидо Колико пута треба да узмете по 2 сантиметра 2 Колику ћете ваљушку направити Направите је и наместите ту.

Исто се тако после граде остали зидови: сваком се посебице одреди величина, положај према осталим зидовима, покажу ученици место, где ће га направити, и величину па га праве. После ће ученици дозиђивати те своје зидове, правити на њима прозоре, врата итд. Кад је с тим готово, онда ученици праве

од иловаче поједине ствари у учноници, одређујући им најпре место, међусобни положај и величину.

'То исто може се показати ученицима да праве и у дворишту, на земљи. Али, макар и да не буде овога, опет, после: првога часа овога рада учитељ ће приметити, да ђаци праве и све то сами, што је знак да им је овако престављање постало.