Učitelj

814 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

забава. А већ то само за себе, има огромне користи не само за наставу, но и за васпитање.

Сад тек долази престављање свега тога цртама — цртање „учионице, на исти начин, као што је било пластичко престављање.

На тај исти начин упознаће се, после тога, ученици и са осталим одајама у школи и целом школом. Само ће то престављати најпре пластички па цртама, у свези, а не сваки део посебице, те ће морати бити још умањеније.

Слично ће се радити и с двориштем и пограничним нај"ближим земљиштем. Најпре ће посматрати сваку страну дворишта, величину, правац, шта има и где је шта у дворишту, мериће метром и једном врвцом или канапом од 10 метара, па ће онда престављати, градити од иловаче. Али сад ће целу. | школу означити једном коцкицом, па ће око ове престављати „дворишта, а после и врт и погранично земљиште. Разуме све, свакад ће пре престављања свакога дела бити после посматрања сличан разговор и одређивање положаја онога, што се хоће да престави, па ће се онда тек престављати.

Сад би требало да тако нето упознаду и околно земљиште и улице. Али пре него што то буде, потребно је да ученици упознаду стране света, јер за даље оријентирање, а и за пластичко престављање и цртање, то им је неопходно нужно. Од сад они треба да одређују положај појединих предмета и земљишта по странама света, па тако да раде и при престављању.

Да се стране света не могу у учионици упознати, но напољу и посматрањем, и по себи се разуме. Учитељ ће е ученицима посматрати излазак и залазак сунца, скрећући пажњу на сунчев пут преко дан и положај у подне, од своје школе ти с каког узвишенијег места, те ће сви ученици запазити: где "сунце излази, рађа се, изгрева, исходи, а где залази, смирује «се, (запада) заходи. Врло је важно, да то буде (тада се баш може и почети) кад је равнодневица. Правац истока, и запада, тачку где се сунце рађа и залази одређиваће помоћу предмета, који се налазе између школе шли оног узвишеног места, одакле се посматра, и оне тачке, где је трави исток. Пошто ву ученици шосматрали где сунце излази, одредиће тачније тај правац, показујући важније и уочљивије предмете, који су у тој линији од њих, па до оне тачке, где сунце изгрева и залази. На пр. ученик ће рећи: Исток је на овој страни право преко овога брда, куће, винограда, шуме, села, главице.... Тако исто и запад, „Ученици ће то исто чинити и с других тачака, које су западније и источније, те да виде, како оно што им је било на "исток", долази им на запад, како се они источно помере итд. Госле ће, према томе одредити север и југ, али, разуме се,