Učitelj

876 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

зашто је, ко ту ради, шта ради итд. Скреће им при томе пажњу на правац од школе, у коме иду, и на страну света, на дужину и ширину улице. Кад буду на крају улице, ученици описују евој пут кратким али правилним и лепим реченицама, и казују све: одакле су пошли, којим су правцем, на коју страну света ишли, шта су видели, колико је та улица дугачка, а колико широка. Сад то трестављају на ледини пластички, а могу и браздањем земље, казујући најпре све оно, што хоће да преставе: на којој је страни евета од школе, дужина, низбрдице и узбрдице и т.д. Ту ће означити и све главније зграде и радионице (коцкицама, звездицама, куглицама од иловаче направљеним), које су посматрали, пазећи, да им и положај међусобни и удаљење од школе буде бар приближно верно. Разуме се, да ће исто тако успут застајати, улавити и посматрати, чим наиђу на каку радионицу, занатлију или трговину. и водити разговор о томе: шта ради овај човек г Шта он прави. Од чегаг како се зове занатлија, који то гради Зашто је тог итд. Тако и у другој радионици: шта раде ови људи Од чега2 Зашта је тог итд. посматрајући сам рад.

Вративши ве у школу, (боље другом улицом, па макар и нигде не застајали, ако су у првој млого посматрали), ученици ће опет тај исти пут описивати што подробније на поменути начин, а учитељ пази на говор, исправља језичне погрешке, и показује им како се најлешше свака мисао исказује. Код је то готово значи, да су ученици стекли јасне преставе о свему, па и о земљишту, и да то умеју лепо и разумљиво и да. кажу. - | Сад треба ту преставу о земљишту и да оличе, да насликају. И то они сад чине опет, на својим дашчицама, показујући најпре правац, положај, дуживу итд. оне улице, пута, којом су ишли, После тога они ће нацртати то исто и на исти начин, по оном обрасцу, како је наговештено при престављаљу учионице и дворишта: одређују праваш, дужину, положај према школи, према другим познатим предмети:а, упоређују по величини а казују колика треба од прилике да буде престављена улица (пут), где која зграда, радионица, трговина итд. долази, коју су они видели, и где треба да је преставе итд.

Али сем тога, сви ће ученици заједнички правити једну рељевну карту свога места и околине ц једну нацртану. Рељевну у дворишту, а почеће се чим сврше с двориштем и вртом школским. Ако је млого ђака, још боље је да се поделе у групе, по петорица или 10. па свака засебно да ради обе те карте. Тиме ће такмичити, ко ће боље направити.

Чим једно парче земљишта упознаду, на пр. пограничну улицу или на селу околно земљиште, он га одмаг придају 2

.