Učitelj

1 ~

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 8

рељев од школскога дворишта и врта. па тако после раде и са сваком посматраном улицом, земљиштем даље. Ако је могуће истога дана, кад се дотично парче и посматра, а ако не, онда идућега треба то чинити. Ова ће карта бити положена, нарочито на столу или клуим. На средини ће бити престављено школеко двориште и врт, па онда унаоколо придаваће се постепено пгранично земљиште, после посматрања, и то на оној страни света од школе, на којој у истини јесте. А свакад ће учитељ питањима довести ученике, да то место на рељеву означе и образложе зашто ће га ту преставити, направити. То се ради слично, као и при престављању учионице: одреде правац, положај, величину онога, што ће да престављају, и величину, у којој ће то престављати, те да се и на карти престави стрменитије, више, дуже, веће све оно, што у истини јесте тако, и да размак између престављених делова буде сразмеран истинскоме размаку, на пр. између једне и друге улице, куће, села, брда, потока, пута итд.

Цртање ће се вршити после пластичког престављања, на исти начин: карта ће бити положена, па ће се после вешати о зид на разне начине, те да ученици запазе, да није оно „горе“ ни „доле“ што тако на карти о зиду изгледа. Напослетку казаће им се, да се карте ветају обично тако, како ће северна страна бити горе, а јужна доле, истина на десној, а западна на левој страни. Све ће се то питањима развијати, а неће готово казивати, те да ученици не само науче догматички да је тако, но и да добро разумеду како и зашто.

Разуме се, да се тако неће прелазити све улице у већим варошима, но само важније и дуже: најбоље три унакрсне највеће и најважније, које прблазе кроз целу варош. Остале ће се само поменути и на рељеву преставити. али им се неће памтити имена. 'Гргови су у већим варошима важне тачке за, оријентирање у целој вароши, зато ће се њихов положај добро запазити и знати. А пошто то буде, треба е ученицима изаћи на њих нарочито с тога, да би они видели шта се тамо ради, и производе. који се ту продају. Свратиће и у коју важнију трговину, да виде шта се тамо продаје и да запазе бар оне артикле, које свака кућа употребљује. Проговориће о њима по неколико речи: да смоква рађа на дрвету, у земљама на југу од нас, где нема снега ни велике зиме као код нас. Слично и толико и о другом неком производу, предмету.

Тако ће ученици упознати радње и раднике, занате и занатлије, рад, занимање мештана лети, у јесен, зими, у пролеће, посматрањем свега тога у истини. а упоредо са упознавањем земљишта, на коме је то све.

УЧИТЕЉ 25