Učitelj
МАХНЕ У ВАСПИТАЊУ 349
настику. Усљед велике прераздражености мозга, настаје оскудица у крви како у мозгу тако и у осталим деловима тела, а од тога су опасне последице и по сам живот.
«Кад размислимо о овоме, вели проф. Нусбаум, што сам. искусио за двадест и девет година моје лекарске праксе, морам признати, да сам имао веома мало болесника, који су се били разболели услед напрезања костију и мишића. На против "посматрао сам, врло много, на стотине мученика, који су били оболели услед дугог духовног рада, те често беше ввома тешко, да потпуно оздраве. Бло сам готово стекао уверење да човечији склоп и није створен за учење, него за телесни рад)» итд.
Физичким опитима доказано је да умна замореност стоји у сразмери са слабљењем способности за разликовање маљиљ пбитофизичкиг диференција и да стоји у свези са слабљењем памКења по пситичке трераздражености. А то мора неминовно сљедовати кад од јутра до вечера морају бити решени задаци, који ће може бити само и од даровитих десетак ученика, моћи бити савладани без штете апсолутно потребног одмора. То значи упропашћавати мозак и играти се са оним што је нај скупоценије по живот људски“)!
Умно растројствд од које почиње да пати неки део наше омладине баца у бригу све иоле озбиљније васпитаче и пријатеље њенога напретка. Имао сам и сам прилике да размотрим неколико таквих случајева у школама. Причајући или слушајући друге наставнике. да причају иоле опширније ствари у школи, о којима је требало изазвати самосталније понављање, примећавао сам више пута. како се код извесних ученика при запетој пажњи усне често мичу. Кад сам застануо и послушао, приметио сам да они сваку реч, која се изговара, понављају.
#) „Просветни гласник“ за 1891. г.
ЕУ „Учитељу“ за 1886. г. стр. 159. читамо ову белешку, која је извађена из једних немачких новина : Једпа учитељица у Лигницу задала је овакав недељни задатак: Да се од 880, 128 и 889 одузима, 629 све дотле док не остане такав остатак, који ће бити мањи од 629. Деца су журно радила, али никако да дођу до резултата. Плакала су од муке и молила родитеље- да им они помогну. Родитељи су се одазвали. али узалуд. Време школе приближило се, а онај несрећни број није ни једну цифру изгубио. А. за што За то што је потребно да се 1,400.800 пута одузима за који је рад потребно око 500 дана, радећи дневно по 10 сати и то тако да се у минуту изврше 4 операције“.