Učitelj

КАКВЕ СУ ДАНАС НАШЕ ШКОЛСКЕ ЗГРАДЕ 569

гијенских захтева, школска зграда има да одговори и захтевима чисто наставне природе, које техничари и хигијеничари много пута превиде. Природни бранилац тих захтева чисто наставне природе јест учитељ. С тога је гледишта потпуно оправдано учешће учитељево у питању о школским зградама. Да учитељи српски траже и узимљу више но обично учешћа у питању о школским зградама, разлог је и у томе, што, на жалост, до сада ни држава, ни појединци, ни општина нису поклањали томе важноме питању онолико пажње, колико оно заслужује, и што је у подизању школских зграда без учешћа учитељевога до сада учињено на многим местима грубих погрешака, нарочито у томе, што је

стан учитељев остао у непосредној вези са учионицом, што учионица нема подеснога места. где би се згодно могле обесити мапе и наместила друга учила. Уз ово, многе су учионице направљене тако, ла је немогуће задовољити у њима онај хигијенски и педагошки захтев, по коме светлост треба да долази ученицима с леве стране. Многе пак школске зграде подигнуте су по крајевима општина, на усамљеним и несигурним местима,

- многе су подигнуте поред пијаца, поред. механа и ка-

вана. Све те прилике, или управ неприлике, створиле су дужност у српских учитеља, да овако заједнички подигну свој глас у корист модерних школских зграда, које би штитиле и морално здравље ученичко, и давале угодну средину у сваком погледу за развијање и напредовање и Физичко и интелектуално ученичко. Тим разлозима, ето, руководио је се и Главни Одбор Учитељског Удружења, кад је се одлучио, да пред ХЛ. учитељску скупштину изнесе на претрес питање „Љакве су данас наше школске зграде, а какве би требале да су.“ ИМ кад српски учитељи подижу свој глас у корист удобних и у сваком обзиру подесчих школских зграда, онда они тиме само врше једну моралну