Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 695

не, пре него што се потисне што изгледа да је неподесно и рђаво, треба много обазривости, како би се могла разликовати мудра мишљења и разложне жеље од несагласних тежња и мишљења сувише смелих новатора и лица слепо везаних за традиције. Законодавац не може вређати природну еволуцију школских организама, нити може указом решавати питања о којима још нису сагласни они, који обрађују науку и у погледу којих искуство стечено школском практиктом није још дало никаквих поузданих резултата; њему треба да је задаћа само то, да очисти пут, уклањајући тешкоће које слабе или уништавају здрави благотворан утицај наставе и васпитања на ум и срце познијих грађана.

Да би се избегла свака опасност од погрешака, које потичу из журбе, ја сам хтео користити се, покрај својега искуства и студија, и искуством свију оних који су по дужности или из љубави према народу размишљавали о препорођају народне школе и о томе, како би она могла постати оруђе моралнога и грађанскога искупљивања од грехова и недостатака. За тосуу дванаест наших главних вароши искупљени били ревносни и искусни васпитачи да се посаветују о разним важним тачкама које сам пред њих изнео, да их испитају и оцене. Школски надзорници из свију провинција, пошто су чули мишљења извеснога броја чиновника и чланова учитељскога сталежа, сабрали резултате посматрања и искуства свакога од њих, упутили су ми о свакој тачци пројектоване школске реформе сваја посматрања и предлоге. У исто су време и многи други одлични људи припремали што за реформу треба, расправљајући на разним скуповима тезе које сам изнео пред све пријатеље наших школа. Донуштено је, дакле, према свему овоме тврдити да је последњих месеца, без велике вике и претензија, али са ауторитетом којим се одликују знање и искуство, извршен прави плебисцит васпитача о програму, који је више од десет година предмет моје најозбиљније пажње.

Ја осећам да и други мисле као и ја, да основној школи треба дати физиономију и карактер који јој приличе, и да је већ дошло време да се на њу гледа, не као ни поступаоницу за студије класичке, техничке и професионалне, него као на вежбаоницу у којој се сви припремају за грађански живот (тиме се, разуме се, неће да каже, како она не треба да одговара тако исто и мањињи оних, који се спремају да прошире доцније круг својега знања). На ту су ме мисао навела посматрања, која могох чинити непо-

46"