Učitelj
МАТЕРЊИ ЈЕЗИК У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ 819
зан облик, да постави у извесан олређен ред опне идеје које тек што су се у њему пробудиле, и оваким Ће Сб рапом попунити она. први, а неће се понављати. Овакав начин поступања потпуно одговара погодоблма, под којима Функционишу лве подједнако важне способности асоцијација идеја и пажња. |
Бујсан, у своме Извештају, наводи занимљиве огледе ових првих покушаја У писменим саставима иу стилу. Дато је да се опише једна слика која представља, двориште у коме је живина.
Слика показује једну девојчицу како храни један мали чопор пилића који су врло гладни и који су дуго ишчекивали да им се да храна — И сада девој= чица даје пилићима њихову храну. — Ово све догађа из јутра. — Ово је било у лето, јер су дрва већ овеленела, и трава је зелена, а и пилићи су млади Да је
то било у виму, ови би милићи помрли — Ја сам писао опу причу бев ичије помоћи,
Ово је описао и потписао један дечко од седам година. Погдекад, пошто су ученици сувише млади ла пишу, или не могу да пишу доста брзо, учитељ треба ла пише на табли, а ученици да му диктују. Нити 16 што корисније, нити се чиме више потстиче дух, него ли овом припремом за мање просте задатке, који треба поступно да бивају све тежи. Ма какав да му је реда мет, учитељ ће увек диктовати план, то јесту неколико речи исказане основне идеје које треба расправити у њихову логичном реду. На пример, ако зада задатак под натписом Диша, развијаће се по реду ове тачке: 1 шта је то киша; 20 откуда долази; 30 зашто није слана; 40 киша је у разним земљама; 00 добре последице од кише; 69 рђаве последице од кише; 4 кано масе улог треби један кишовит дан; 80 опис пљуска.“
НИ.
Наши учитељи се још нису добро свикли са овом врстом веџбања, ма да су она у сваком погледу изврсна. Радије задају да се напише какво писмо, а то је врло тешко за дете. Ту га требајош водити, упућивати како