Učitelj

РУЧНИ РАД У МУШКОЈ ОСН. ШКОЛИ у 595

рад ових васпитних циљева, ваљало би ручни рад завести у нашу основну школу. Ну поред ових разлога пма још много других који такође говоре у корист ручног рада а које ћу ти казати, кад ти будем писао како ваља завести ручни рад, те да одговара нашим потребама 2

Ево, могу напр. да ти поменем, како се ручним радом (а нарочито шведским слојдом), аотпомажу и други наставни предмети, који се у школи предају.

Помисли само како се данас предају геометрија и цршање у нашим школама Никако. Може се с правом рећи да тих предмета и нема у нас. Оно мало накарадних цртанака, које ми имамо и које важе као прописни план за цртање, јадне су и жалосне; оне само муче грешну децу, која по ваздан пиље у њих не знајући шта раде. Ми признајемо да је за сваки даљи рад од неопходне вредности цртање, било да се будући грађанин спрема за сељака или занатлију, било за свештеника, чиновника или војника. Сваком је без разлике потребно цртање. Али кад се цртање предаје као при Богу код нас, онда од њега нећемо имати никакве вајде. У нас се на пр. више цени да дете зна ког је баш степена таји тај придев, које му знање о степену поређења неће можда у животу никад требати, него ли да дете зна извесну стварчипу да одмери и нацрта. А сам знаш како ти дете у школи (где је био лошији наставник) не зна ни лењиром да повуче на једну линију, и он — лењир — игра веома важну улогу у животу. Нека је на ставник ма колико вешт и нека обраћа сву своју пажњу на цртање, неће се моћи само тим у њему постићи онолики успех колики може још и елојдом. При слојду напр. кад се хоће да направи какав предмет, мора најпре све да се нацрта лењиром, цир клама и слободном руком. Овде се без по муке дете научи да конструира све разноврсне геометријске облике, запамти им имена, нацрта их тако исто лепо, јер хоће да му предмет испадне тачно, а што је најглавније дете увиди да му је потребно за живот то цртање. Јер, потребу цртања увиђа на пракси те му сад предмет, пр тање, и није онако тежак, како изгледаше кад му се засебно предавао. МИ Немци на овим конференцијама признају да ручни рад, слојд, олакшава и помаже изучавање пртања слободно ручног и геометрајског, и ако је у њих овај предмет заступљен само како се пожелети може. Тим више ова напомена може важити за наше. школе у колико је предмет необрађенији. Но ручни рад помаже не вамо цртање, већ и друге предмете, о којима ћу говорити на другом згоднијем месту