Učitelj

596 Ручни РАД У МУШКОЈ осн. школи

Кад овако имам довољно времена за писање, хоћу још у овом писму да пређем на питања о: учитељу, предметима — моделима, наставном времену, алатима, материјалу и наставном локалу. О свима овим факторима ваља, говорити по на особ те да би се мо гао добити јасан појам о целом овом питању о А раду у мушким школама,

Ја ћу ти овде писати о свим тим чињеницама онако како је о њима, говорено на нашим конференцијама, а уз то ћу ти саопштити и своје мишљење о томе како би поједино требало удесилиц при завођењу ручнога рада у наше школе те да одговара нашим при: ликама (О томе ево хоћу да почнем одмах, још у овом писму, а "продужићу у овима што ће доћи после овога.

„Да почнем са учитељем. |

Учитељ је најглавнија чињеница школина. „Учитељ је душа школе“. И доиста, ако се игде може огледати важност ове. изреке може у овом предмету. Можемо дати учитељу најлешшу зграду, најбоља наставна средства за рад, па и најодабраније ученике, ако он није на свом месту, опет ће школа за ручни рад, бити. лоша, А вредном и умешном учитељу подајмо и најгору зграду и све што рекох најлошије ипак ће се познати да у њој има рада, да у њој ради вредна рука, да је учитељ душа школе.

___ Педагогија је таква наука и вештина, којом се бави цео свет. Није само учитељ педагог. И отац је педагог, и мајка, и друштво и све што утиче на дете као лош или добар васпитач. Али не може школи свако да буде прави учитељ у основној школи, већ само онај који је спреман за то, Чак кад бисмо нпр. довели са универзитета проФесора историчара да предаје у основној он неби могао бити добар учитељ основне школе. Исто би тако било кад бисмо ми увели "мајстора: да предаје ручни рад у школи. Он може бити добар само у својој радионици, али никад ни у школи. Оно што може мајстор не може учитељ али и оно што може учитељ никад не може мајстор. Ми и не желимо да уведемо слојд ради заната, већ за рад васпит-

_них циљева. И кад један мајстор не може да буде и васпитач, следствено је да неће моћи ни предавати у вези с васпитавањем. У Француској су покушали да уведу мајсторе по школским радионицама, давали им извесна педагошка назора, јер не беху њима прожмани, не разумеваху их и бише исмејани од својих Ари мајстора.

Искуство је утврђено да учитељ треба, он предаје и ручни,

рад. као и остале предмете, Не предаје ли га учитељ, не 505