Učitelj
РУЧНИ РАД У МУШКОЈ оСН. школи 559
ла очигледно проучава склоп дрвета, његову тврдоћу, виткост и · ДА. користи од дрвета и његову употребу. И све то дето врло
као и лако запамти. >
Сад је на реду питање бо предметима —- моделима.
Ту се прво намеће питање:
Хоћемо ли само један рад узети за предмтт или више њиг
Ми смо пошли ва гледишта, да ручни рад треба завести не ради заната, већ ради васпитања. И кад смо ово усвојили, онда ћемо увек гледати, да имамо што више предмета, на којима ћемо истакнуте циљеве постизавати, јер се сви не дају постићи на једном предмету Ну од предмета, који су до сада завођени по разним школама, показао се као најбољи овај шведски ручни рад, који се овде зове шведски слојд, пли просто слојд. Од других радова, који се раде на другим местима и по другим школама, ја ћу редом све побројати и казађу ти о њима гледиште, које је заступано на овим нашим конференцијама.
1) Ковачке радње занимају децу до некле а и не занимају. Развијају прилично вољу за рад, али не и ред и тачност, а нарочито не чистоту; дечја се снага напреже у раду сувише, те се. дете не развија телесно правилно. Истина је, да се ради стојећи а не мирно, седећи, и то увек у свежем ваздуху; али од сто ученика једва ће један имати трајно воље да овај посао ради, јер је и сувише тежак, Можда би се могао и методички удесити; али ковачки предмети не могу никад бити тачни, јер је материјал тврд, те дете не може тачно да га преради, с тога ове радње и не могу неговати тачност. Довољно је само да завиримо у ковачвицу, па да се уве. римо колико ковачке радње могу да развију ред и чистоту. Ну што је овде најглавније, дете не може сваку ствар да направи само бев веће учитељеве помоћи, те се неће радовати своме раду. И « овог гледишта, а због ових мана, избачене су ковачке радње готово из свих школских радионица.
2) Метални слојд. О њему је на конференцији говорено ово: ; овај је рад заведен по неким немачким школама. Раде се разни предмети од тенећке и жице и у опште од метала, као: резице, бравице, копче и др. Овај рад се у Лајпцигу предаје сваке године на курсу учитељском за ручни рад. Ну главне су му мане што деца нису у стању све. предмете сама да израђују, те их ради може и не може занимати. Деца при овом раду свестрано вежбају руку, уче се на ред и тачиост, али не и на чистоту, те им се естестичка осећања не снаже. Не развијају им се све моћи телеене,
УЧИТЕЉ 44 ~