Učitelj
706 | РУЧНИ РАД У МУШКОЈ ОСН. ШКОЛИ
резом и стругарством, а по варошима уз то јоши картонажу, и друго ништа.“) Ми имамо толико општинских браника, да апсолутно ни једној општини не би било тешко, да потребним дрвеним материјалом снабде своју школску радионицу. Са картонажом, поред свих других мана, за наше сеоске општине био би и сувише скуп материјал, док на против варошке општине, као богатије, не би много подносиле. Ну о овом ћу мало доцније говорити.
5. Израђене ствари не треба да се политирају. Ствари политиране изгледају веома лепо, али ми имамоим сувише оправданих разлога да се ствари ученичке не политирају. Питај кога хо ћеш мајстора, па ће ти казати колико треба и трошка и вештине при политирању. Политирање је тешка и скупа вештина, те већ само с тога није за школу. Но од пресудне је важности ово: Кад дете направи неку ствар чисто, тачно и лепо, онда је она одиста лепа и будиће у њему естетичка осећања. Али, ако је та израђена ствар нетачна и нечиста, па се премаже лаком те добије леп изглед, ако се дакле грешке у раду прикрију спољашњом лепотом; онда то неће у ученику будити естетичка осећања, јер ће бити уверен да ствар није лепа за рад тога, што је урађена како ваља већ с тога што је вештачки улепшана. Те ће онда рђаво утицати
на развој карактера дечјег у опште. С тога смо ми против сваког
премазивања. /
6 Треба што је могуће више шлтедити у материјалу. Ово је и с педагошког и с економног гледишта потребно. „Деца треба да се навикавају да штеде у свему паиу маторијалу који прерађују. Ако се навикну да имају увек сувише материјала на расположењу неће га штедети и навићи ће се на распикућетво. Ако се ученицима даје сувише материјала и радионичино издржавање ће стати сувише скупо.
7. Деца треба да се уче да раде на разном дрвету. Деца, треба да се навикавају да раде и на меком и на тврдом дрвету и на дрвету једнаког сложаја и неједнаког. Овај је захтев веома оправдан. Ко уме да ради на меком дрвету не може рећи да умеи на тврдом дрвету, и обратно. Ко уме меко дрво да преструже, не уме тврдо и обратно. Ножем се лакше сече меко дрво но тврдо, = лакше и тврдо једнаког састава (нпр. јаворово) но меко а неједнако (н.пр. јелово).
њу Никако не би у нас требало неувести и плетарство. 32 тим радове у
школском врту, радове око свиларества, итд., треба такође овамо убројати, и ако се они не врше у школској радионици. Референат,