Učitelj

804 | РОДИТЕЉИ КАО НАДЗОРНИЦИ

допринело да га увери о погрешности његовој, па је после особито добро живео са мном, звао ме у госте, у сватовеи тд.

Из овог се види, да се овај човек није слагао са мном у погледу на рад у школи. Но није само он тако мислио: тако су мислили већина њих, само што ми то нису овако отворено признали као овај, него су само о томе између себе разговарали. Сав тај говор сводио сеу главноме на то: да данашњае школа много мање вредт него стара. -

Понеки од ученичких родитеља у разговору са мном уплешће и то; како је данас све друкчије, како данас ђаци ништа не уче, и како се „не чује“ кад ђаци уче; а хвалећи и говорећи у с поносом о старој школи; како се у њој учило тако. да школа од учења „само јечи“, како се учило на памет „Вјерују“ „Благодаримтја Господи“ и тд. а данас ништа.

Оваквих примера има доста, и они се тичу више наставе; но има их и таквих који се тичу и дисциплине и васпитања.

Ако учитељ поступа са ученицима благо а достојанствено, ако је присутан у њиховим играма, ако им показује коју нову игру и т. д. онда ће то све рђаво утицати на околину и она ће у души осудити тај поступак учитељев. Но имаће и таквих, који ће у оваквим приликама прићи учитељу и отпочети разговор, који ће се односити на метод дисциплине и васпитања. Тај разговор састојаће се из причања о старој школи, о прутовима у сирћету, о томе како су они њиховог учитеља „бојали“ и нису смели „ни писнути“ и т. д. али при том говорићи о старој школи и времену као о најсретнијем. Пра крају оваквог разговора рећи ће: „Удри ти њих господине“! „Батина је из раја изашла“! „Не жали ти њих'јит.д.

Исто тако има несугласица између учитеља и ученичких родитеља, кад учитељ изведе ученике у поље, кад ученици раде у башти и т. Д.

,

Из свега овога види се, да наш свет нема ни појма о уређењу и задатку школа и васпитању домаћем и школском.

Да би школа постигла лакше овај задатак, она треба поред осталог да има и јак ауторилист код својих грађана. Но самим погрешним разумевањем васпитања, и незнањем задатка школског од стране њених грађана, губи много од свог ауторитотани тикола. и „учитељ а тоусе не сме никако. допуслији. За то би нужно било и ово лечити из наше школе, а за то. су

најпозванији по свом позиву сами учитељи.