Učitelj

186 РАЗВИТАК ДУШЕ

· телекта. 1) Процес задобијања знања почиње осећајима примањем — путем чула — појединих спољашњих упечатака. Спољашња чула достављају материјал, који интелект асимилује (усваја) и обрађује сагласно својим

· законима. Пре, но што сазнамо ма шта о предметима који нас окружују, они морају произвести упечатак на душу нашу посреством чулних органа (за ВИД, ми-. рис, слух и др.). 2.) После појединих чулних осећаја долази перцепција (примање), гле се многи упечатци, добијени помоћу разних чула, групишу уједно у облик дотичног предмета или непосредног знања о том прелмету. Тако бива кад видимо н. пр. поморанџу или "звоно. Тада нам одмах пада на памет не само облик и_ боја, већ и укус, звук, површина (мека или тврда). То "су све поједини осећаји, који су претходно били усвојени. 3.) После перцепције долази престава, Т. ј. способност да се у души, независно од спољашњег утицаја, васпроизведе лик предмета, раније опаженог и примљеног. Овај лик може душа преставити себи или у првобитном облику (васпроизводећа уобразиља) н. пр.

кад се сетимо човека кога смо видели, или у новом об-

лику (творачка уобразиља), н. пр. кад замишљамо како су изгледала лица из историје. 4.) На послетку долази опште или апстрактно познавање, које се иначе назива мишљење. Оно обухвата собом; прво, концепције или опште појмове, изведене из перцепција и престава, као

н. пр. метал, животиња. дрво, живот и. т. д. друго, суђења или комбинације концепција, као н. пр. кад твр:

дим да нема људи који све знају ; и треће расуђивања

(извођење закључка) или комбинације суђења, као н. пр.

кал тврдимо да новинари или научари не знају све, пошто нема људи који све знају.

Јединство интелектуалног развитка. Сувремена психологија тежи да поједине процесе перцепције, уобразиље и др. сведе на неколико основних процеса од којих