Učitelj
<4+ (ка Ооо
ЖИВЕ СИЛЕ ЈЕДНОГА НАРОДА
бејаху умесне и под владом царства. Али ко да помогне својим радом да се у средини народној створи и образује овај одабрани ред Ко да га васпита тако, да се одликује здравим навикама духовним и чврстим карактером 2 Ко да му пружи знање пуно садржине, а не празних речи и безначајних Формула % Ко да му открије природније и моралне законе који управљају животом и о које се нико не може огрешити, а да не буде за то кажњен # Ко да му преда, упрошћену, пречишћену и новим потребама прилагођену, мудрост и искуство прошлих векова % Које учитеље за све то да потражи, ако не оне који су његова рода, који исказују његовим језиком мисли, испуњене духом нашега времена, којима неће бити тешко старати се да га васпитају, како би га тиме ослободили; који ће га упознати с науком и спријатељити са слободом, научити га да познаје и воли природу и живот исто тако, као и законе моралне и божанске — једном речју, који ће се, као што је рекао Едгар Кине, прихватити братски најнеопходнијег, најважнијег посла: да му помогну оживити или боље · поправити душу, савест, које сваким даном пропадају 2 Који учитељи, која је установа за то најподеснија, ако не школа 2% Скромни су то учитељи, признајем, а скромна је и та установа, јер срества којима располажу, изгледа да су доста ограничене да се изведе тако велики задатак. Али знате ли ви друге и — бољег
н
Ето то је узрок, што вас без престанка позивам, да се прихватите свом вољом овога рада, да се народ спасе (то је управо оно на чему треба да се ради) помоћу васпитања. То је управо ваш нарочити задатак. Другима је задатак ограниченији, јер су позвани старати сео једном. реду само; не завидите им за то. Поље, на коме сте ви. позвани да радите, то је маса, која, је мрачна, јер нити