Učitelj
ЖИВЕ СИЛЕ ЈЕДНОГА НАРОДБ 709
што зна, нити је саме себе свесна, ма да њен утицај у држави постаје о дана на дан све надмоћнији. То је, као што видите, поље бескрајно и ново, на коме, ако само хоће да ради, и човек најплеменитије амбиције може имати силна полета; на коме се не излаже опасности да му се труд разбије о потемешљиву равнодушност, заједљиви скептицизам, или о непокретну вољу; на коме се наилази свуда на послушну пажњу и строго приљежање; на коме добра реч налази одјека, јер се верује у оно, што се слуша и у оно, што се ради.
Ви имате привилегију, да сте, као наставнице, позване да радите на образовању. Старајући се колико и породица, и у име њено и са њеним ауторитетом, као п у име државе и са њеним ауторитетом, о свима ученицама које вам, још слободне долазе, са душом детињом, о њиховој савести, срцу, уображењу, као и о њихову уму; радећи свакога, дана са њима по шест или седам часова — ви стеу положају, ако сте доиста живе силе (то ће рећи, ако ви само имате, поред ума активног и добро васпитаног, и срце чисто и племенито), да пробудите, изазовете, потстакнете да се развију око вас сличне силе, које ће по том подржавати. живот народу. И пошто је ваш рад, рад ваших школа свакодневан, непрекидан, а исто тако непосредан и од силног утицаја; пошто се распростире,,ви сте у праву тврдити, без будаласте надмености, да сте позвани измењивати, у правцу корисном по земљу, изгледе на њену будућност, било тиме што ћете уздићи за неколико степени општи ниво наставе, обичаја и навика, било тиме што ћете потстаћи да се развију личности одлучне воље, које ће давати свуда око себе, својом заузимљивошћу и учешћем, полета радљивости народној у најздравијим облицима.
На тај начин — то је мало чудна појава — живе силе могу да одрже у извесној мери равнотежу са силом
самих околности, за коју се мисли да је без премца. Не. ; 15 (