Učitelj

582 – РАРПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

у истој тежњи провучен кроз све наше школе, изреку о њему свој суд!

· Основне школе у истини само су толико утицале на напредак народни, у колико су биле у стању да писменост рашире и утврде. Остали су утицаји врло слаби и локални, те дакле за целокупно стање без значаја. Више школе пуне и препуне! Управник највишег просветног завода у земљи констатује“) да већ нема места за свршене правнике и Философе, у државној служби.

Збиља, данас јеу просвети „прелазно доба“ 7“) Већ се поодавна почели дизати гласови у супротноме правцу но лшто је данас по школама, а то је признање, да овај, данашњи правац није једини и најбољи. Тај покрет од некота времена узима маха и међу учитељима и међу меродавним просветним Факторима, те је баш у опасности да се у овоме „прелазноме добу“ реши просветни проблем и упути таквим правцем, који би био за осуду можда више но овај данашњи. А историја нам је сведок, да се на раскрсници старих и нових идеја нове увек рђаво у

дело приводиле, те се и оне тиме проФанисале и губила вера у моћ њихну.

Данашњем систему основнога школовања којему је главно обележје умни развитак ставља се као реакција "Ручни рад п Пољска привреда. Ми велимо реакција, п тако

мора бити. Јер, ако нам се допада оно: „Ради као нај-

бољи раденик а мисли као Философ“, опет је обоје ово немогућно. „Једно се усваја на рачун другда, а тим пре, што се једно с питањем о увођењу овит предмета у школу), не расаиравља питање о скраћивању садањега паставног трограта и табацивању некорисниг ствари из њега. Кад би настало питање: чему треба првенство дати, ми би начелно

%) „Просветни Гласник“ стр. 667., од децембра 1897. #%) Овај је чланак писан прошле године.

пити:

а ан: