Učitelj

РУЧНИ РАД И ПОЉСКА ПРИВРЕДА У основној школи Ва 583 били уз ову новину за нас с уверењем, да и „умно“ образовање како се оно данас у практици разуме, неће скоро ништа изгубити. Из данашњега програма оесн. школа све би требало избацити осем најнужнијих делова Науке Хришћанске, Земљописа и Историје, а свему да буде стожер писменост, у опште речено. Све остало, што се сматра као прека потреба умног и „свестраног“ образовања нема никаква смисла, јер се тиме ништа стварно не постиже, већ само деца пуне памћење празним речима које се с муком одржавају у памћењу само докле не прође ревизија... Тврдити овоме противно, било би исто као кад би неко казао: да људи нису могли мислити докле Логика није систематисала законе мишљења, а такође и одрицање сваког самотворног напретка ума човечанског, као да народ наш ни о чему није могао имати јасна појма докле та школа није научила!

ж

Данашњи систем осн. школовања поред толиких захтева који се од њега ишту, као што је познато, мора да запостави све оно, што се под речју васпитање разуме. Запостављено је и тело и осећање, потцењено је техничко образовање омладине. Једнострано умно развиће које поред свега није толико „умно“ по резултатима својим, треба да уступи достојно место развићу тела и осећања. Том једностраношћу у опште узевши, осн. школа одваја децу од реалнога живота друштвеног. Она је данас један врло скучен институт, који силом околности налази, да изван зидова учионичних нема потребе изводити своје питомце, нити даље од њих има каква васпитања и образовања, него шта више децу треба држати даље од обичнога живота тако, да им он постане загонетка кад се врата школска пред њиме затворе... Нашто ово 2 Свакако се циљало и надало, да се у собама свако дете може пстесати

84