Učitelj

616

Не треба да су линије и стигме с обе стране листа (у цртанкама бр. 1, 2 и 3) јер је тиме дато на знање деци, да цртају с обе стране листа, а то, из више разлога не треба да буде ит. д.

Да напоменем п ово: цртање у основ. школи (по мом мишљењу само у прва три разреда) треба да послужи као припрема ва право — перспекшивно — цртање. Ово садашње цртање и јесте припрема за перспектив. цртање.

Да би се ово што успешније и брже постигло дидактика захтева: да се сваки предмет (по могућетву), који се хоће да нацрта, посматра, да се деца упознају са обликом тога предмета, правцима прошезања појединих страна и ивица и т. д. па кад се та припрема учини, онда долази цртање тога предмета од стране "учитеља на школ. табли, одакле деца прецртавају на својим цртанкама. Није задатак цртању да деца вежбају око и руку цртајући готове прегледе без послиштрања и упознавања самога. предмета, у разговору. Ту и нема правог вежбања ока и руке дечје Ту се промашује циљ ове вештине. То је јасно

И, према томе, чудо је, како се и данас могу препоручивати ма какви прегледи за децу, место да се пружи учитељима маса прегледа –— слика — разних предмета, које би, с обзиром на остале наставне предмете, требало цртати у основ. школама, те да учитељ буде у могућности ову вештину правилно предавати и тиме добијати све оне успехе, како у напретку деце у овој вештини, тако и у напретку у другим наставним предметима.

Ако се, дакле, хоће да. испуне сувремени дидактички захтеви у предавању ове корисне вештине, онда се не смеју ни у ком случају давали деци прегледи у руке, макар да има педагога, који веле, да се слободно могу дати прегледи деци у руке. То се, као што рекох, против сувременим дидактичким захтевима. Оваким се цртањем не би у деце будио интерес за ову вештину, нити би то била припрема за право — перспекшивно — чцршаљње.

Да ово копирање прегледа није кадро изазвати интересовање за ову вештину, можете се и сами уверити: вама ће, без сумње бити милија слика и неког предмета простог облика, који сте ви сами снимили — нацршали, од слике, коју сте копирали, па макар ова била куд и камо лепше изведена.

(Свршиће се)

Ник. Ј. Соколовић, учитељљ.