Učitelj

202

тицати душе и опредељивати вољу, ако га схватимо инди“ видуално. Лако је појмљива психолошка чињеница, да драж извесне етичко религиозне садржине која нам се пластички приказује у историји, да посматрање и живо предочавање ове садржине дејствује више него сви апстрактни прописи

и формуле. Ова пак историјска личност која ће вечито остати средишна тачка светскога живота јесте Христос, и према овоме васпитни би се циљ овако могао дефинисати: треба тако васпитати да његов унутрашњи живот узме облик овога најсветијег и најплеменитијег живота; он треба да следује Христу „најчистијему међу највећима и највећему међу најчистијима. “ -

Тако смо из етике издвојили један апсолутно известан, идеалан васпитни циљ који ће остати вечито сталан у свакој промени животних услова, при свој пролазности земаљскога. И ми управо треба свим силама да се трудимо за пости“ гнућем овога идеалног васпитног циља, ако хоћемо да утичемо на поправку друштвеног стања. У колико више садашњи век троши снагу човекову у служби материјалним интересима, у толико се мање породица и друштво примају дечјег образовања, у толико више мора школа посматрати живот и свом енергијом трудити се да постигне у васпитанику образовање морално-религиозног характера.

Наше доба даје нам велику многостручност појава у културном и економско-социјалном животу, једну густу множину животних интереса и задатака. (С тиме пак расте и опасност заблуде и сметње — препреке — у шаренилу по. јава, опасност расплинуте радиности и пренагљене брзине. И школа не остаје на миру од ових времених бујица. Садашњост јој износи гомилу нових захтева и начина за поправљање. Да би се исти јасно расудили и право оценили, да би се уопште пронашао сигуран пут, морамо узети једну сталну идеалну меру, а ову ћемо моћи наћи само у томе, ако увек будемо били свесни нашег најунутарњијега јединства битности и чврсто пред очима имали развитак тога јединства до морално религиозног характера.

У колико се увећава број индивидуа које ступају са чврстим основама морално-религиозног характера у школу живота, да у њој добију моралну зрелост и чврстину, у толико се добива веће оружје да се постигне највиши сте-