Učitelj

494 УЧИТЕЉ

и писању бројева са разумевањем. Има наставника, који узимају и сувише олако ову прву партију наставне грађе у М р. прела"зећи је и сувише брзо и без довољног вежбања, те им се после. целе године дешава да деца иоле већи број (нарочито с 0 између појединих цифара) нити умеју написати ни лако прочитати.

Упознавање с бројевима преко хиљаде претходи основним рачунским радњама с целим бројевима. Али пре него што се отпочне сабирање целих бројева очекује наставника још један претходни посао. Како се у задацима помињу Ка, м, л, ит. Д, 10: требно је средити, утврдити и проширити дечје знање из трећег разреда о метарским мерама.

Овде, у почетку рада у четвртом разреду, наставник мора изнети и утврдити везу између мера у метарском систему, утврђујући да је метар основ свима осталим мерама у метарском систему. Сва се радња овде врши усмено и очигледно (на самим мерама); јер писање мешарскиљ мера, (бројева, којима се исказују метарске мере), долази шек после десефниг разломака.

Многи наставници овде веома греше. Има наставника, који ивједначују учење метарских мера и учење десетних разломака. Они предају обоје у један махи предајући писање метарских мера уче уједно децу и писању десетних разломака и обратно. На овај начин, у зећини случајева, деца збркају појмове те нити јасно схвате писање бројева, којима се исказују метарске мере, нити схвате десетне разломке. Међутим писање бројева, којима се исказују метарске мере и рачунање са њима, захтева претходно изучавање десетних разломака. Зато специјално изучавање метарског система, заједно са читањем и писањем бројева којима се мере означавају, мора доћи тек после свршеног рада са десетним разломцима. У осталом у целоме свету, у основним школама, предаје се изучавање метарског система тек после десетних разломака, о чему ћемо на своме месту опширније говорити. :

Истичемо овде само то да у овим претходним предавањима о мерама, у почетку године, ни креда учитељева ни крижугља ђачка за време предавања немају никаква посла, сем код давања појма о мерама за површине. Овде су наставно средство саме метарске мере, или бар слике њихове, а циљ је предавању да. се утврди дечје знање о томе из трећег разреда п да се деца припреме за разумевање задатака у којима се мере помињу, а и за доцније детаљно изучавање метарског система, које ће, као што поменусмо, доћи после десетних разломака.