Učitelj

| | |

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 499

разумљиво јер тим ситим људима никада материја није господарила и они су је увек као свако блато „месили“!!

Но и оваквог идеолога морала је стварност мало охладнети те и он у једном моменту помишља на материјалне узроке, који руше породицу, но он ипак јуначки узвикује: „за мене нема питања кад је спор између моралних и материјалних разлога. Ја сам увек на страни идеалних и моралних па ма како тешки били материјални разлози.“ (стр. 38). Да није разумљива била би чудновата ова изјава пишчева. Јер кад се сетимо, какав је „идеал“ и „морал“ кога заступа писац онда човек и (нехотице долази до закључка како је на свету пуно разних „идеала“ и схватања „морала“ и како је онако на памет врло лако говорити без мишљења и искрености.

Писац се бавио мислима, како би требало осигурати породицу чиновника и после онако „идеалне“ изјаве вели треба „поставити извесне принципе, који су спроведени у закону о удовичком фонду.“ Ми држимо да је идеалан човек као писац, требао ово питање да остави другима. Али, ако баш у себи осећа јаку финансиску снагу треба да то питање изложи у засебној студији, јер ми живимо у земљи, у којој су педагози играли улогу „од: личних финансијера“ те зашто не би доктор теологије писао студију о удовичком фонду“!

Писац нам изнови и свој проналазак зашто се чиновници нерадо жене те и нехотице стајући на земљиште материјалистичког схватања историје правда то „прохтевима данашње жене“. Тај закључак потврђује он причањем једнога чиновника: „Чим сам се оженио жена је узела слушкињу, слушкиња свога момка и тако место двоје имали смо да живимо четворо од једне плате“ (стр. 34). Као што читалац види проналазак је достојан пажње — нарочито пажње сиромашних људи. Јер ко не може пристојно живети а мрзи га да ради, тај треба да се потруди да само постане момак какве слушкиње код каквога чиновника и — господски је живот ту. Какав проналазак» Какво богатство мисли»

Констатујући да са прираштајем у варошима стојимо горе него на селу писац саветује да „услове за живот у варошима треба олакшавати а не отежавати, исто тако треба уклањати и оне препреке, које сметају ширењу породичног живота“. Треба! — и ми велимо. Али шта веле они што место хлеба, који је радницима потребан за одржавање своје породице, дају радницима куршуме% Писац је као етичар чувар морала који то дозвољава · 92%