Učitelj

506 УЧИТЕЉ

Кипдатепаја ог Сћиа-5%аду, А. Г1аепоп ог Тизипеја апа Отег Кајкбор5 ја Нитап Пеуејортепе уић Ргасбсај Аррпсабонз (Основи штудије детета дискуспја о инштиктима и другим факторима у људском развићу с практичким применама). Ву Едилт А. Кет краћтећ В. 8., М. Рћ., Ашћог ог „Ја дас пе Рзусћојогу“, Ке“ Уокк, 1906., стр. ХХГ - 884. (наставак).

Глава ХУ.: Наслеђе. Пошто је одредио значење речи наслеђе, наш аутор износи некоје опће законе или истине о наслеђу:

1. Деца обично представљају, начин својим родитељима.

2. Наслеђе није просто од родитеља, већ од обе линије предака родитељских.

3. Постоји тенденција да се повраћа нормалном типу.

4. Наслеђе често пута више опђи капацитет него ли специфичка способност.

5. Ендогамија или женидба са рођакињом, бракови, који су склопљени од младе и момка, који су у блиском крвном сроству, може да штетно делује на пород. (Наука доказује да ендогамија није начелно опасча, само ако су рођени здрави).

6. Потомци родитеља чисте крви каткада показују карактеристику удаљених предака. То је лознато као атавизам или реверзија. Т. Сви наследни квалитети не јављају се при рођењу, већ касније.

Глава ХУГ: Индивидуалност. Фактори, који проузрокују индивидуалност јесу: наслеђе, искуство, образовање и школовање, природни и социјални утецајн. Иидивидуалност је највећа за време адолесцентне перијоде.

Глава ХУП.: Абнормалности. Писац овде говори прво о уморности (суштини, узроцима, законима и знацима), некојим абнормалним можданим стањима (нервозност, кореја), муцању и тепању, жлездастим израслима, дефектима слуха и вида.

Глава ХУШ. Како да се штудија детета примени у школи. После уводних речи о важности штудији детета по учитеља и школу наш аутор изнаша нацрте ва проматрања, која су врло интересантна. Ми ћемо их овде превести од речи до речи, јер ће се њима моћи послужити и наш учитељски свет, а особито сада кад се и у нас створило друштво за психологију детета:

А. Нацрт за штудију нове школе. 1. Да ли је потребна икаква промена у светлости или вентилацији собе, или у седиштима ђачким“ Који се делови школске табле најјасније виде са различитих делова школске собе