Učitelj
„
КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД : 507
9. Да ли је школа као целина од прилике средина за школе овог разреда — у погледу на добу, висину тела, способност и напредак 2
3. Да ли има ђака, који су јако заостали или јако одмакли у било ком овом погледу; и ако је тако, који су узроци такових варијација“
4. Да ли има такових ђака, који показују знаке слабог здравља, нервозности, дефекта у виду и слуху, па ако је тако, који су знаци, што сте их забележили“ Шта може учитељ учинити за оваке ђаке
5. Шта сте приметили у навикама и дисповицији школе као целине; шта је добро, а шта се има поправити: Шта мислите да би требало прво поправити“
6. Одговорите исто питање (као и у 5. тачци) за индивидуалну децу, која имају навике и диспозиције различите од осталих у школи.
7. Ва који се предмет деца највише интересују: За који најмањег
8. Иста питања као иу 7. тачци за индивидуалне ђаке, који се разликују од остале школске деце.
9. Специјално проматрајте једно дете, које вам изгледа да је вођа једног дела или васколике школе; покушајте да терминишете какву моћ има оно на својим друговима и како се с њиме може најбоље поступати.
Ова је литања саставио Жиркпешрик, за своје ђаке (он је професор дечје пенхологије на државној учитељској школи у Фичбургу, држава Масачусец). Но, ова питања може применити и сви искусни учитељи.
Б. Сугестије за проматрање индивидуалних ђака.
1. Физичке карактеристике:
Висина дететовог тела за његову добу.
Здравље.
Евиденција. да ли је дете нервозно или не. Карактеристика држања и покрета.
Стање очију и ушију.
2. Школски „рад:
Рад кад се сравни са просечношћу његова разреда. Успех у појединим наставним предметима.