Učitelj
"638 Учитељ ИСТОРИЈА ПЕДАГОГИКЕ
Роберт Сајдеп НЕПОЗНАТА ПЕСТАПОЦА
СОЦИЈАЛНИ ПЕДАГОГ И СОЦИЈАЛНИ ПОЛИТИЧАР ни: ПРИСТУПНО ПРЕДАВАЊЕ НА ЦИРИШКОМ УНИВЕРЗИТЕТУ 6. ФЕБРУАРА 1909. - (Свршетак)
Песталоци није само социјални политичар него је и социјални педагог. Он је сазнао да образовање и васпитање зависе од економских, социјалних и лолитичких прилика и уређења. У споменици 0 својој методи, коју је 1802 предао у Паризу својим пријатељима, шибао је „умне магарце, будале и животиње“ и означавао их као. последице погрешног државног и друштвеног уређења. „Да, држава је крива!“... узвикивао је он више пута.
Ово велико и важно сазнање односа и зависности народног "образовања и васпитања од друштва и државе провлачи се у различитим облицима, више или мање јасно кроз највећи број Песталоцијевих списа.
Као што је Песталоци у главном у социјалним и политичким приликама гледао битне узроке убијању деце, неморалности и злочинима, исто је тако у њима гледао битне узроке народном незнању и необразованости.
Као што су људи зависни од природе и као што их поглаВито прилике стварају и преиначавају, тако се морају створити | боље прилике и социјал политички предуслови за васпитавање народа. Песталоци каже:
_„У крајњој беди човек не постаје човеком... Прва је дужност. човекова, да свога ближњега убеди, кад год може, помогне, да "би тиме могао сваки без силног напора и јада да подмири нужне животне потребе, а та прва дужност човекова нарочито је трва дужност оних, које је Бог поставио за старатеље другима... Остаје вечито и биће непоречива истина то, да је подизање најнимсиг · слојева неопходна потреба народне моралности,“
По тим основним социјалистичким погледима Песталоци је социјалполитичар и социјални педагог,
Али Песталоци није само социјални педагог, који посматра и сазнаје, него је и социјални педагог, који хоће и ради. И он хоће, да се човек васпитава у зајддници и за заједницу; он још хоће,