Učitelj

26 У ч и во Б

учитеља се, истина, оцењује од надлежних сразмерно оценом врло добар што значи, да нису они једини кривци за сав неуспех школе, већ да су други узроци томе неуспеху и те узроке отклонити и дати школи новога полета и живота, значило би учинити велики напредак на пољу просветном. И што нам је дало повода, да ово неколико мисли изложимо, разлог је тај, што је наше дубоко уверење да данашња школа не одговара своме задатку и да су потребне велике реформе у њој; други разлог Је тај, што имамо уверења, да данашњи министар просвете г. Јов. Жујевић има и љубави и воље да школу упути бољим, савременијим правцем, да ће, дакле, извршити истинске реформе које ће целокупном животу наше младе просвете дати нове снаге за будућност. Горње уверење долази отуда, што је он упутио већ један апел на све учитеље, професоре и у опште све раденике који се интересују за школу и њен напредак, да својим мишљењем потпомогну извршење тих тако потребних реформи. То је доказ да г. Министар намерава озбиљно, да учини истинске реформе које ће бити у духу савремених потреба и захтева нашега друштва и државе.

Поздрављајући тако озбиљну намеру са жељом да она успе и препороди нашу школу, прилажемо ово неколико следећих мисли, које иду у прилог расветљавања неких питања, која ће бити предмет реформе, а која засецају у живот наше школе.

" Нема спора незадовољство данашњом школом постоји и оно је двојако: народ је незадовољан што не види ничега позитивнога, да му школа даје, а људи који управљају школом незадовољни су што не виде оне резултате које очекују од школе; народ очекује да му школа да позитивна знања или бар увод у њих, знања која су му потребна за живот, људи пак који управљају школом и кроје просветну капу не виде остварене идеалне, по њиховом мишљењу, главне задаће које постављају као васпитни циљ 7. ј. стварање моралних карактера као да је школа једини и могућни чинилац који је у стању да измени карактер једнога народа и да његов морални ппуваџ уздигне! Свакако народ је са више права незадовољан, јер не тражи много од школе, док су ови други ван права, јер траже нешто што је у животу неостварљиво и само у главама философа реализирано, пошто то захтева сем школе, још много услова да би се бар приближило захтеваном идеалу.

Поред школе, на коју се толико полаже, постоје много јачи