Učitelj
10 УЧИТЕЉ
да школа поред свога васпитног задатка мора утврђивати писменост. Програм у четвороразредној школи мора бити скраћен јер се добијена знања сада не утврђују; више се школе не отварају а тек у њима би могла преовлађивати потребна практична знања. Садашња народна школа затворена је половини дорасле деце за школу. Средство којим треба остварити оно што желимо јесте повећање просветног буџета.
· Сретен Динић констатује како наш народ, ми учитељи, паи саме школске власти нису задовољне резултатима школе. Објашњава откуда то.
Наводи за пример сељака који се у општини саслушао зашто своје дете не да у школу. Тврди како наш ђак не уме да купи, прода, измери њиву ит. д. Као узрок томе наводи несавремен и непрактичан програм. Чита своју резолуцију:
С гледишта општег васпитног задатка предмета који се данас уче у основној школи подједнаку важност имају и за сеоску и за варошку децу, нарочито српски језик и рачун од којих су потреба писмености у практичном животу и добро рачунање неопходно потребни свакоме човеку. Зато је немогуће оваку четвороразредну школу подвајати и подешавати једну за сеоске а другу за варошке потребе и прилике све донде док се она не попне најмање на шесторазредну основну школу у ком би случају нижа 4 разреда била са малим изменама једнака са варошким по предметима, а тек у вишим разредима могу се удаљавати једна од друге по томе што би се у тим разредима сеоске школе учили ови предмети: пољопривредне поуке, поуке о чувању здравља основи народне економије, практична пољска геометрија и моралне и грађанске поуке а у варошама би били заступљени предмети с обзиром на занимања варошког становништва. Између мушких и женских школа била би разлика у ручном раду.
Милан Поповић не слаже се с мишљењем анкетне комисије да разлике између мушке и женске школе не постоје.
„ЖК. Радосављевић слаже се с мишљењем оних који траже да се специјално уређење сеоских школа мора разликовати од варошких. М. Смиљанић је за то, да буде школовање за, 4 године једнако и у селима и у градовима а разлика да постоји у вишим разредима у мушким и у женским школама као и у сеоским и варошким.
М. Храбреновић. Задатак је школе једнак за сву децу и разлике несме бити. Може се своским школама додати пољопривреда, а женским школама женски рад. Предлаже оваку резолуцију: „Основне школе треба да су једнаке уређене како за градске тако и за сеоске, како за мушке тако и за женске. Једина разлика, која треба да постоји између градских и сеоских школа јесте у погледу пољопривреде а између мушких и женских у погледу ручног рада“.
Председник ставља на гласање предлог анкетне комисије и
| -