Učitelj

НАРОДНА ИСТОРИЈА У ВАСПИТНОЈ ШКОЛИ ЕЕЕ

да се обнови онај конкретан историјски материјал и још који пут преживети оне емоције, које испуњавају личности, чији нам рад излаже један догађај. — Као што се види, овде се захтева шематизовање после детаљног, пластичног излагања, на супрот досадашњој пракси, која почиње одмах са шематизовањем, тј. прегледним представљањем догађаја ради лакшег памћења, па на томе и остаје.

9. Док се догађај излагао, потребно је било, да се ученик удуби у догађај, да својом фантазијом т. р. потоне у њ, те с тога је и потребно да се бави целом садржином догађаја, а не да из тог састава делова, који се зове догађај, издваја по неке само и да се зауставља на њима само. С тога се у првој обради, па било да је она чистим излагањем, развијањем или читањем извора, заједно третирају сви елементи који догађај састављају. Али сада, када се догађај не само обради, већ чак и понови и шематизује, ученик се може духом уздићи над догађај, који је у настави преживео т. ј. он сада може узети догађај као објекат испитивања и у посматрању задржавати се на појединим деловима његовим, јер му сада није до догађаја као целине, већ до оних делова његових који су му особито пошребни за пеке друге пемтичке творевите. У ствари већ понављање и шематизовање историјског градива једне методске целине јесте уздизање учениково над догађај, јер и у томе послу већ градиво се јавља као објекат субјекта, који га обнавља и згушњава. Само што у томе послу како обнављање тако и шематизовање има у виду ипак цело градиво. С тога настаје, после тога посла, посматрање појединих чињеница једнога историјскога догађаја, ради нарочитих васпитних циљева. Ти су циљеви ови: 1) образовање богаства побуда за рад ч разумевањр; туђег рада; 2) образовање савести ученикове и 3) залилшљање кулмаурне сабржеине појединих епожа.

Образовање побуда за рад бива проучавањем туђих побуда рада. Историјско градиво и није ништа друго до низ људских циљева и успевања или неуспевања у остваривању тих циљева. Ако желимо да образујемо обилан број циљева и за наше властито поступање, потребно је, да се удубимо у циљеве личности историјскога градива у најширем смислу те речи. То и чинимо у комплексу са свима осталим детаљима, који сачињавају садржину једнога догађаја, када дотично градиво обрађујемо. Али, пошто се заврши обрада, потребно је да се из тог комплекса с осталом садржином догађаја издвоје и оделшио посматрају само