Učitelj

| | | | |

| | | || | |

ит

348 У ч и Ба ЈБ

бору метода неопходно је потребно одмах и ограничити ту слободу и показати критеријум за одређивање вредности метода. Ако У методу преовлађује механизам, на штету разума, онда је он рђав; ако метод сувише напреже једне душевне моћи без обзира на друге стране дечјег душевног живота — опет је рђав; ако се метод не осврће на ток природног развитка дечјег — опет је рђав.

Да метод буде добар треба, поред дидактичких зактева да задовољи ове главне захтеве: 1) мора да је научан, т.ј. да се оснива

"на ресултатима који су добивени научним путем; према томе у

методу нема места личним измишљањима, нити учитељ има права да каже: „Више од 15 година предајем својим методом и постижем добре резултате.“ Резултати могу бити добри, али ако се они постижу сакаћењем дечје душе, онда нека ђаво носи и такве методе и те резултате, који се постижу по тако скупу цену, 2) метод треба да васпитава, т. ј. да развија душевне моћи и способности ученика, да буди и изоштрава мисао, да утиче на осећаје, да упућује вољу; 3) метод треба непосредно да води истакнутом циљу, без употребе дугих и обилазних путова. |

Успеси, које је у најновије време постигла американска школа, обратили су на се опилау пажњу, а американске школе, по методима предавања, заузимају данас прво место. Њени су методи већ у велико продрли у Западну Европу. Врло је блиска будућност кад ће сав просвећени свет оберучке прихватити американског метода предавања и примењивати их у своме просветном послу.

Сада ћемо, у главним потезима, изложити саму суштину у предавању читања, писања и правописа.

ЧИТАЊЕ.

Наставни метод који господари у нашим школама зове се гласовиц метод. Из самог имена „гласовни“ излази да му је основ посматрање ч примање слугом. Међутим Психологија вели да су представе добивене слухом нејасне, неодређене и не трају дуго; оне нису рељефне, већ разпивене и брзо ишчиле из наше свести (изузев случајева специјалног памћења представа добивене слухом). Напротив представе добивене видом најјасније су, најрељефније и најтрајније. Отуда закључак, да је у настави у опште, а поглавито у настави читања потребно управљати се утисцима вида. Американској школи припада слава и хвала што је завела мешод гледања — Посматрања видом — нарочито при обуци у читању. У