Učitelj

368 У чи вољЉ

знатној количини потребни и већ их од куће у средствима за храну довољно има.

Вода сачињава главни део (“/;) тела, и непрекидно одлази; дакле мора се такође храном надокнадити. Због тога што су узете хранљиве материје после свога распадања без рредности, то опет

"одилазе, луче се, али, као што је већ речено, у једноставном облику.

Тада се у току једнога дана стварно не осећа знатно опадање или напредовање тела, тако дакле, да принос и лучење одржавају равнотежу једно другом. Ово је важно; јер се тада прорачунавају из количине излучених материја потребне количине хранљивих материја, које има да се унесу. Тако по Ерисману, добро угојен човек лучи дневно 18,3 гр. азота и 328 гр. угљеника. 18.8 гр. азота одговара количини беланчевине од 118 гр. Према томе исти човек мора унети дневно у себе 118 гр. беланчевине. При мањем довозу беланчевине тело мора знатно изгубити и у тежини и у енергији.

Нова наука о храни за индивидуална и средња издавања служи се издавањима у калоријама. У миру или средње тешком раду употребљава човек за сваки килограм своје телесне тежине 30-–35 калорија дневно, при тежем раду преко 50. Човек, који је тежак 70 кг. употребљава дакле при умереном раду дневно од прилике 2400 калорија. Ову би он одржао ако поједе:

350 гр. меса = 450 калорија, 100 „— масла== 760 ђ 900 _— хлеба — 1124 –

2344 »

Ово су средњи бројеви, Количине су према тежини и према радљивости људи различите.

И то знати јесте: за разумно хранење без сваког изговора потребно. |

Најважнији задатак учитељев је сада, да по изложеном начину прикупи низ примера довољне дневне хране, или, што је још боље, да упути ученике, те да их они прикупе. При том је час рачунања

„згодна тачка: рачунање процента и рачунање смесе одржавају ску-

поцену примену, скупоценију извесно од великих бројева, који се дају у рачунским задацима. Ако су овим радњама потребни макар. и као помоћ у извођењу дати бројеви, без даље примене, онда намера пишчева није промашена.

да очигледноса у настави: Средства за храну, од којих се узимају она, која нису деци позната. Хранљивост средстава графички представљена, или какво друго слично представљање.

Посматрање м задалаак. — Напомена. Једва да је предмета, кроз који се може тако. лако провести максима „творалачке наставе“ као у науци о човеку и у науци о здрављу. За део о храни природно ће за дуго домаћа кујна морати да буде школа. Учитељ мора само за неко време удешавати задатке за посматрање, за