Učitelj

|

| | | |

340 _ УЧИТЕЉ

Љуб. М. Права Утврђивање наставног градива.

Правилном наставном методом успева се да ученици задобију поуздано и стално знање, које ће умети да примене кад год им затреба. Шта се све ради, па да метода испадне правилнија, расправља се данас с великим успехом. Ну при томе не губи се ипак из вида да и оно што ученици правилним путем науче, може да се заборави, да се из свести изгуби, јер не могу да га репродукују кад треба. Сав труд и све време око учења пропало је у таквом случају. Зато наставнике не занима само питање како ће ученици савладати све оно што се од њих тражи, него и како да то сачувају од заборава. По томе наставна метода добија сад још један нов задатак: да ученици научено градиво утврде, да би остало стална својина њиховога духа, којом ће моћи у свако доба да располажу. И

Ово утврђивање градива врши се у исто доба кад се и обрађује, јер ученици морају добро да га разумеју, да га потпуно аперципују, па да стечене представе и појмове науче и да примењују. За ово последње има више начина, и, кад је учињено све што је за то требало, онда долази понављање, да би ученици научено добро запамтили и за дуже време сачували. Ово понављање, као и оно што му је претходило: чулно опажање и очигледно представљање, служи да се добивени појмови што више истакну у свести. Али оно има вредности само тако, ако су ученици потпуно правилно схватили саму ствар, и њим се она хоће да само утврди добро. Ако је ученик није правилно схватио, онда и ово понављање нема вредности. Истина, ученик може чешћим понављањем да нешто и механички запамти, али то није никакво знање; он га не може да примени; оно је терет за ученике, јер није могло да изазове њихово. интересовање. |

Ну, и знање, до кога су ученици дошли правилним путем, ипак може да се заборави, јер временом почиње да тамни. Њега потискују све нове и нове представе које су јаче. Старе представе, ма како да су биле јасне, заборавиће се, ако се од времена на време не обнављају. И тако се понављање јавља по други пут као веома потребно, да се стечено знање учврсти да се више не може заборавити.

Важност овога понављања довољно је истакнута и изреком: