Učitelj

УТВРЂИВАЊЕ НАСТАВНОГ ГРАДИВА 5

сузбије плашљивост и што пре ослободе да говоре, због чега наизменично час говоре сви у хору а час поједини; и 5. кад се хоће да убрза понављање због краткоће времена, а да се циљ ипак постигне.

10. Понављање је управо вежбање да се градиво запамти. Оно је зато потребно у настави из свих предмета, а нарочито из вештина; и што год су овде понављања чешћа, па још у непромењеном облику, све ће веће савршенство у раду да се постигне. Овде најмање вреди ако ученик зна како се нешто ради, кад му рука није извежбана те не може да изведе потребне покрете. Отуда и велика потреба понављања у писању, цртању певању, свирању, читању, говору и гимнастици.

1. Понављање из научних предмета може лако да скрене и да буде само у понављању речи. Међутим речи су споредније, а главно је оно што оне значе. Речи су представници или одећа појмова, осећања и појединих аката воље, и зато, кад је понављање речи, онда треба да се понавља и све што је с њима у вези. Ако ли, је немогућно, да се с речима понављају и појмови, осећања, акти воље и уопште душевна расположења, онда понављање треба да узме облик сличан учењу.

12. Понављање се може још убрзати, кад се тражи да ученик напише на табли укратко што треба да се понови, па макар да означи главно фиксирањем речи или бројева. Овим се добија у времену, јер то исто не мора да понавља и други, већ само има да испуни садржину према означеној шеми. Сем тога на овај начин долази у помоћ и чуло вида; а овако треба поступати кад год је то могућно, а особито кад треба да се утврђује нешто што се први пут учило непосредним проматрањем.

13. Понављање може бити, осим у школи, који пут и код куће, пошто наставник сваки пут упути како да ученици раде. Само треба водити строгог рачуна, да се понављање код куће не злоупотреби код несавесних и лених наставника, а то може лако да буде.

За ово понављање служе као помоћно средство, особито у вишим разредима средњих школа, уџбеници за историју, географију и јестаственицу. Само уџбеници не треба да су сухопарни, да се у њима не набрајају гола факта, већ да садрже прописано градиво, које ће бити изложено живо, очигледно, да би више за-

нимало ученике а не да осећају досаду читајући те регистре имена и бројева.