Učitelj

666 УЧИТЕЉ

Пре свега наше основне школе нити су довољно вастиине нити одговарају потребама пражтичнога живота. Нити се у задатку њиховом истиче нити се у уређењу њиховом огледа нациопални дуг ч карактер, обележје, које у једној земљи, која, није извршила своје националне задатке, мора еминентно стојати поврху свега. Сем тога оне су подложне двема кардиналним мах. нама које их спуштају испод најобичнијег ниво-а потребног за резвитак правилног просветног живота, манама које су давно отклоњене код културних западно-европских држава а то су: сувиле краак рок трајања наставе п осуство даљег, продужног образовања. Додајмо томе јоши нешзвођење опимпе обавезносшњ наставе па ћемо лако пронаћи узроке што и најелементарније средство народне просвећености, писменост, није код нас достигла ни овај ступањ на коме су државе које су се ослободиле дојучерашњег ропства.

Сем тога систем наше наставе омета правилно извођење васпитног задатка; систем који уместо да развија иницијативу код наставника и даје полета, укалупљава наставу, везује руке ва“ спитачу, тражи форму и шаблон...

Врсте наших школа су малобројне и једноставне како то нигде није у свету.

Између наших основних школа и гимназија нема хармоније.

Ми немамо ни грађанских, ни поновних, ни стручних, ни професионалних нижих школа. Закон не зна, или врло површно предвиђа, какве друге установе које би имале да припремају за основ. школу или би имале да олакшавају социјалне погодбе за учење у њима; не води рачуна о културним установама које имају везе са школом и које сачињавају са њом целину просветног организма „нити даје учитељу полета и награде ако ради и ствара културне установе ван школе.

Наше школске зграде у већини места су врло бедне и не одговарају ни најбитнијим захтевима хигијенским и педагошким; издржавање школа је неуређено, похођење школа је слабо законом огарантовано те с тога данас иду у школе вилце деца они родштеља који то сами жоће а оних који неће — нико није у стању да натера! Одношаји између школе и општине, школе и цркве, учитеља и родитеља нерегулисани су.

Учитељева егзистенција је неосигурана. Његова је плата злехуда и у томе погледу он горе стоји од пандура. Ми смо о томе небројено пута писали. Данас један учитељ После 12 г0:

расне