Učitelj

ПРОСВЕТНЕ БЕЛЕШКЕ 485

„Ви не знате шта хоћете!“ Ко се не сећа овог узвика којим су у раније доба или необавештени појединци из публике, или власници и њихови помагачи; · прекидали сваки говор о захтевима основне школе и учитељства! Експлоатисане су поједине несугласице учитељске у разним педагошким питањима, разнолики погледи на оси. школу и реформе у њој, партиска подвојеност ит... и око тих несугласипа мора увек бити, где људи нису мумије и аутомати. А колико је данас схватање другојаче и код учитељства, и код оних којима се учитељство“ обраћа! Данас срп ско учитељство, без обзира на приврженост овом или оном педагошком правцу, овој или оној политичкој странци; без обзира на старост и младост стоји као једна целина под заставом спремном да се развије за борбу, а на којој пише крупним словима: „Ми знамо шта хоћемо! За школу и учишељство, а преко њих за народну просвету и добро Велике Србије!“ Учитељски захтеви, изражени у њиховоме- пројекту, који даје нов правац и нов полет основној настави, предмет су озбиљних разумевања и владајућих кругова, и најврснијих представника опозиције. Учитељство може бити за сад задовољно, јер ни с које стране, ни у јавности ни од утицајних парламентарних група, ни од владајућих кругова није чуло онај потсмешљиви и кобни референ једног рђавог мишљења: „Ви не знате шша хоћете!“ А то је већ добар знак.

Школе без огрева! С многих страна чују се жалбе, да су школе у ове хладне зимске дане остале без огрева. Кад те жалбе потичу из Нове Србије, у којој су многа места веома оскудна дрвима а негде их никако и нема, и где организација просветна није потпуно изведена, још се мора и трпети и опростити. Али се никако не може наћи оправдања за нерад и нехат огнштинских власти и школских одбора у старим границама Србије, кад постоје јасна законска наређења о издржавању школа, и постоје одговорна. лица за неуредно издржавање. Ето, у близини Београда, школа једна остала је без дрва, и учитељ је морао о Божићу ићи у село да пече печеницу. А то исто село, има велику општинску шуму из које се — у кметовско здравље — свакодневно извлаче многа кола дрва и по околини ну Београду продају. Шта ће овда бити са оним школама, које се греју куповином дрва у околним или даљним местима2! Ми знамо да је то невођење рачуна о школи и њеном издржавању многим председницима и кметовима последња пакост коју ће школи и учинити пре него што сиђу с власти. Али знамо и то, да оли морају одговаратша. за невршење својих дужности до поспедњега часа и предаје дужности другима.

Школски надзорници и надзорне и извршне власти имају реч!

Учитељи и учитељице без плате и додатка. У неколико махова у јавности читали смо телеграме у којима се учитељи и учитељице из нових крајева жале да не примају плату и додатак. Таквих жалаба има иу писмима која добивају њихови пријатељи из Београда. Апелујемо и овим путем на надлежне. да се сва примања учштејља и надзорника истима редовно дају. Мовац који они дају на телетраме имају онн тамо на шта корисније употребити, а време које им одузима борба за насушни хлеб одузима се од времена које је посвећено њиховом просветном и патриотском раду, и заслуженог одмора после тога рада. |

Учитељски распоред. Увећавањем наше земље, увећавали су се послови у свима министарствима; нарочито су они у министарству просвете имали пуне руке посла, јер је требало прибрати податке, средити, упутити, решити многа нерешена школска и црквена питања а што је најважније наћи пута и начина да нам школа.

#