Učitelj

ОГИШТА ПЕДАГОГИКА 515:

него ли самим чулом опажене спољне чињенице. Па ако је васпитаник свесан својих радња и свих оних тешкоћа, које су са њима скопчане, ако је у њима доживео бол и задовољство, то ће моћи да увиди да су и други васпитаници под истим околностима и у истим радњама морати да искусе исте лакоће и тешкоће и она осећања која су са њима скопчана! Дакле општење међу васпитаницима даје прилике да васпитаници познају особине и искуство један другог и то на основу свог сопственог искуства.

Ако васпитаник ради у заједници имаће прилике да према себи самом упозна и друге. На потрошњу и надокнађавање енергије следују умор и сдмор, глад и жеђ, љутина и расположење, као и разне друге реакције осећања које васпитаник осећа као бол или задовољство. Према шоме он види да једна иста радња пли један исти спољни ушисак, који код њега изазива бол пли задовољсшво изазива п код других ша исша осећања бола пли задовољсшва. Прва последица заједничких радња састоји се дакле у томе, што васпитаници изједначавају узроке и њихове последице на основу тог изједначавања могу да познају унутрашњост других. Тиме се васпштаници оспособљавају да се могу да проносе у унутрашњост других и да појме њихове мисли, болове и задовољства.

Наставиће се

М. Миловановић

ТЕШКОЋЕ У НАСТАВЕ

| (Свршетак).

И што је било правило, често није могло бити изузетак ни за педагошку област. Још у старих класичних народа дижу су поједини мислиоци против неприродности и сувишног наставног вештачења, 4, нови векови и у том погледу на свима па и на педагошкој области прет-

1 У прошлој свесци поткрало се неколико штампарских грешака у овомечланку, које кваре смисао. Молимо читаоце да исправе.

На стр. 427. 3. став 5. ред одозго место нечему треба начелу 428. 3. став 2. ред. одоздо место се треба са 428. исти став 4. ред одоздо место речи треба (која је онде без сваког смисла) ваља да дође реч шраје 4:48. исти став место неким (што, је онде без смисла) треба да стоји њеним 429. 1. став 3. ред одоздо место речи. недостигнуће треба да стоји достигнуће (јер смисао је става у коме је та реч да. би престао цео просветни савремени окршај кад би се достагли идеали којима се тежи на тој области) 430. 3. став 3. ред одоздо место речи учинила треба унизила.

УРЕДН.