Učitelj

МЕТОДИКА 548

наћи кад пажљиво посматра карту, то му никако не треба говорити ни показивати.

Скицирана карта апсолутно није за полазну тачку у земљописној настави; јер она је несавршеније средство од карте. Скица управо и не служи као наставно средство, већ само као средство: за утврђивање, за оштрије издвајање из укупне слике, да би се тиме ученици приморали да своју пажњу скрену на издвојену слику.

Скица има своју велику вредност; јер при цртању исте не постаје све од једном, већ се слика ствара мало по мало пред ученичким очима: ученици прате док се она црта потпуно својим очима уоквиравање и поједине контуре. Цртање, још више самостално: цртање по сећању утврђује градиво. Али скица ни у ком случају не сме потиснути карту, јер у основи простих линија и контура не леже никакве представе.

Дакле карта јесте и остаје основа за задобијање земљописног знања. Али ако се хоће у земљописној настави нешто да постигне, неопходно је потребно, да сваки ученик има добар атлас. Сиромашним ученицима треба да набави школа. Исто тако важно је за наставни успех да се за све ученике набави један и исти атлас. Од штете је за земљописну наставу ако се у рукама ученика истог разреда налазе разни атласи. Из те различности наставних сред"става расту необичне тешкоће, сметње којима се без потребе задржава учитељи које штете наставни ток. Још се троши време и око тога док ученици са различитим атласима нађу односну карту по исказима разних бројева страна. Али нарочито отежавају они увођење у разумевање карте својим разним картама. Учитељ мора да објашњује сваком поједином ученику знаке његове карте. То је замор за учитеља и тражи много времена које би се могло употребити за важније ствари. Учитељ мора и атласе тачно да познаје, како би знао шта ученици могу наћи сами.

Ко је многоструко употребљавао атласе у настави, извесно. је врло непријатно запазио и ову сметњу. Зато морамо свом одлучношћу настати за исти атлас у једном и истом разреду (од истог писца). У настави читања никако се не трпе различите читанке, и што је овде могућно, може и тамо да буде. Исто тако треба и зидна карта и атлас у своме начину представљања да буду једнаки, слика у атласу треба да буде умањена копија оне зидне карте на коју се односи, никакво друкчије (колико је код нас овај захтев: изведен 7'),

Укупни одговор за наше четврто питање гласио би: