Učitelj

706 У И КЕ Љ

тивно оптерећено као што и свакадањи живот по правилу не прави разлику између рада пре и после подне. Телесна вежбања треба, уколико је могућно, уврстити међу остале наставне предмете; за ово се препоручује последњи час обеју половина школског дана, али не почетак; часове гимнастике не би требало држати првог часа ни пре ни после подне.

Настава у женском ручном раду не сме бити тако распоре-

ђена, да четири часа долазе непосредно један за другим или да се

настава у истом разреду држи и пре и после подне.

Суботом по подне не смеју се, према чл. 21. зак. о нар. школама (од 11. јуна 1899), држати часови, изузев часове ручног рада.

3. Одмах за распоредом часова долазе уредбе о трајању лекција. Минимални и максимални број недељних наставних часова одређен је законом о нар. школама; наставни план одређује поделу на поједине наставне предмете; трајање се лекција утврђује распоредом лекција односно часова. У неподељеним је школама

бројање лекција ограничено већ самим бројем разреда. Код мањег _

броја разреда и код једноразредног система важно је, међутим, да се усмено поучавање распорели тако да ученику остане потребног времена за писмену прераду. У најнижим разредима требало би да лекције из појединих предмета и у једноразредним школама не трају више од пола часа, тако у гимнастици, певању, писању, као

и у библијској историји и моралним поукама. Зато наступа екви-_

валентно повећање броја лекција а тиме и интензивније утицање на ученике. Јасно је да четири часа гимнастике од по сата у четири разна дана, ако се добро искористе, утиче више него два „цела часа гимнастике, која по нужди у погледу времена морају да буду далеко једни од другога; исто тако из хигијенских разлога изгледа неоправдано и редуцирања трајања лекција у певању и писању.

4: О изједначењу броја часова за мушке и женске вели се ово:

Околност, да су женске поред остале наставе Оавесне да учествују у настави женског рада, значи једно незнатно оптерећење више него код мушких. Али овај вишак рада у школи није јоши због тога без значаја што су женска деца по правилу и код куће више заузета него мушка. Пошто је настава у ручном раду за мушке факултативча, изгледа да је потребно извесно веће оптерећење мушких у осталим наставним предметима, уколико настави