Učitelj

Књижевни преглед 291

— у најлепшем облику с обзиром на психолошку и педагошку страну његову. Благодарећи г. Протићу, они људи, које је Робинсон интересовао као наставно градиво, задовољили су ишчекивање, а омладина је добила једну ваљану књигу за читање.

Ко је г. Љуб. М. Протићг То је наш најплоднији и теоријски и практички педагошки радник. Наша педагошка књижевност бележи само две добре педагогике: Бакићеву, која представља збир упустава за васпитачки рад и Протићеву, која. представља педагошку научну систему. Његова је педагогика донела у наше најзабаченије основне школе модерне педагошке идеје. Њоме су се наше учитељске генерације, нарочито млађе, изједначиле са учитељима најпросвећенијих држава. Сем тога, од њега имамо збирку разних педагошких питања, па разне извештаје из модерног школства, затим важно упуство о томе како да васпитавамо синове и кћери и сад Робинсона.

Ко је и шта је Робинсонг — То је роман за народ, који је 1719 године објавио Енглез Даниел Дефо-а, па је после преведен на све језике културних народа. До данас су Св. Писмо и Робинсон преведени на највећи број језика. Нема књиге која. је толико читана као Робинсон. Зато је Дефо-а доживео славу најпопуларнијег светског писца. Дабоме, његов роман није био без мана, те. су га познији писци прерађивали и подешавали, како би био од вредности и за омладину. Тако се јавила читава литература Робинсона, који је најзад постао најмилија књига за децу. У Робин ону се износи историјски развитак човечанства. 6

Драгоцена је вредност Робинсонова и за васпитање и за. лектиру. Ту је вредност запазио још Русо. Она места у Емилу, где Русо велича ваљаност Робинсона можда и са понеким претеривањем, али и са много унутрашње истине, та места дају Робинсону велики значај за педагогику. „Робинсон ће бити прва књига, коју ће мој Емило читати, и она ће задуго бити једина његова литература“, вели Русо. Садржина његова, којој сва наша тумачења из природе служе само као објашњења, · никад неће бити досадна за читање. Робинсон на острву, сам без помоћи, без икаквог оруђа, али који се ипак брине да се одржи и очува; јесте предмет, који је увек и за свакога интересантан и који је нарочито деци мио.

Базедов са Волкеом и Кантеом такође су му признавали.

'