Učitelj
Белешке 597
Из науке и школске праксе.
О односу између величине главе и интелигенције код ученика. Немачки лекар, Д-р Ј. Бајертал, који је о горњем питању објавио опширне расправе у Интернационалном „Архиву за школску педагогију, сматра да мерење обима главе код ученика има педагошки значај, јер се на основу добивених резултата у врло много случајева може унапред утврдити недаровитост и слаба интелигенција. Према посматрањима која је Др Бајертал до сад вршио над 12.000 ученика, не налази се врло добра духовна развијеност код дечака од 7, 10 и 14 година, чији обим главе не премаша 48, 49'/, и 52:/, см. и код девојчица исте старости и обима главе, који не премаша 47, -48 „и 497, см.
Педагошка се критика није слагала са Бајерталовим зак„ључцима о могућности да се на основу величине обима главе постави тачна диагноза о одсуству и недостатку нарочитих духовних способности код ученика, јер при великом броју истраживања мерење обима главе и испитавање интелигенције нису могли да се изведу са оном тачношћу која је у таквим пигањима потребна. Но Бајерталу који је продужио своја испитивања, изгледа да је грешка код релашивно малих глава искључена, јер је он, од почетка својих испитивања, нарочиту пажњу обраћао на ток духовног развића и на исаитивање мисаоне "способности баш код оне деце, чији је обим главе релативно мањи од просечног.
Исто тако се из истраживања Д-р Бајертала показало да се најбоље способности никад не налазе код најмањих обима главе, као и то да се опадајући обими главе ретко налазе изнад просечних способности, док се испод просечних способности врло често јављају. РС МЕ
*
Основна настава помоћу ручног рада у Немачкој. .„Padagogische Мапе“ од 1. новембра 1921. доноси једно врло -занимљиво саопштење немачког учитеља Густава Мехера, у „коме овај излаже своју наставну методу.
Доносимо то саопштење у целиви, јер сматрамо-да је ме"тода несумњиво, ако не и једино добра и правилна, и јер смо „дубоког уверења да се њоме увек и само добри резултати „постижу: