Učitelj

690 Учитељ

валних супротности, трагика je велим што је у истом том времену избио светски рат, који је уништио неизмерне културне вредности. Ниједан задатак културе и науке није толико важан ва културне народе целог света као задатак васпитања будућег: нараштаја, у коме сви ми на исти начин учествујемо. На овом терену тежимо сви истом циљу: да будуће генерације упознамо са културним, етичким и научним вредностима, које смо. ми створили и да их оспособимо да исте сачувају и још више увећају.

Можда ће васпитни рад и васпитна наука постати једноњ најглавнија духовна област, где ће се народи Европе разумети и научити поштовати једни друге.

Миодраг В. Матић

Živojin Cvetković, Prilep. ITHŠRMM | Wa9MifAMJR Or i%{Mriji |JVMŠNSTMI

1.

Uticaj socijalno-ekonomskih odnosa је па malo oblasii javnoga života tako jasan i neposredan. kao. na oblasti vaspitanja. Međutim, ni na jednoj oblasti ovaj uticaj nije manje priznavan uziman za predmet ispitivanja nego li u teoriji i istoriji vaspitne· nauke. Naša zvanična pedagogija ne može se još da uzd оспе до saznanja fakta, koji je tako lepo ilustrovan istorijskim materijalizmom: Da se sve ideje i socijalne forme određuju ekonomskim odnosima. Ona još jednako veruje ili u urođenost ideja ili i u razvitak ideja, samo što je taj razv;titak kod nje potpuno nezavisan od ekonomskog faktora. Eto 2000 · Себа. опа тога. да зтоћ zbunjena poput đačiča pred pojavom, što mnoge divne vaspitne· ideje, koje su izneli i razvili pojedini. veliki duhovi, nisu mog:e još da pribave sebi opštu važnost i moraju još.jednako da čekaju. na svoja izvođenja.

Jasno je pak kao dan, da je istinski pedagoški rad mogućam samo tada, kada pedagozi i istoričari pedagogike ne zaziru od ekonomskih fakata.

Kao što je mnogima dobro poznato, došao je stari Robert Saijdel, socijalistički pesnik i pisac znažajnih pedagoških spisa i.