Učitelj

488 Учитељ

52 исетсе L exper. škol. 45 bez pogreške Il. „domaći 37. „ 5 L exper. škol. 46 „ | Мом У дотас 36. 5 » Neke su radnie domaće bile urednije od školskih, dok kod drugih podjednake, a kod jedno iri učenice domaće neuredniie od školskih. Kod ispitivanja domaćih prilika glavnije ie bilo za zimskog meseca pomankanje sve{la, smetnja mlađe braće, zajedničko stanovanje u jednoj sobi, — uživanje alkohola, i t. d. Dok u mesecu maju moji experimenti daju slične rezultate kao zimskog meseca, prem gore navedenih smetnia ne bijaše, no došlo je drugo: čuvanja jaganjaca, guščića, rad u polu, bašti i +, 42" Na temelju mnogobrojnih i raznih experimenata stvorio je Dr. Šmit praktične zaključke, koje će mo s ostalim spomenuti u zakliučku predavania

A sad ćemo uposnati rad Dr. Mayera, koji ie experimentalno istraživao rad dece u zajednici i pojedinca, — da pronađe koji je rad bolie i bpže obrađen, pa je došao do rezultata, da su deca u skupu bolie i brže radila, nego izolovana. Taj svoi rezultat dovodi u savez sa sugestilom, pod čijim je utjecajem učenik u nazočnosti. U prvom ređu javlia se direktna sugestila zbog nazočnosti nastavnika, a i svest učenika, da će se njegov rad usporediti s drugim. — Osim (ода spominje Mayer i indirektnu sugestiju, — naime, gđegod se nalaze ljudi u društvu, to je pojedini individum nehotično pod utjecajem ostalih. — Mayer nam daje i mnogo primera o velikom utjecaju sugestije. Iz ovih experimenata možemo zaključiti, da ie školski rad napredniji, pošto deca rade u skupu, od domaćeg, gđe je učenik ilozovan od svake sugestije.

Učeni francuz Ferć također je činio interesantna ispitivanja, koja bacaju svetlost na utjecai sugestije na rad, što je potanko obradio u svom delu „Travail et Plaisir“.

Spomenut ću još rad glasovitog profesora na Ziriškoi experimentalnoi pedagoškoj školi Meumanna. Meumann ie ispitivao više put 7 učenika sa spravama dinametrom i ergografom (sprave, kojima psiholozi proučavaju duševni umor).

Kad je proučavaq s jednim učenikom na samo, količina rada je bila manja, nego kad se experiment vršio u nazočnosti ostalih,

| zimski mesec

| mesec mai.