Učitelj

Холова Генетичка Штудија Детета 317

више се употребљавао од стране психолога. То нам даје доста претежна стања и активности и могуће персистентне законе који нам служе као основица за просветно-школску праксу; то нам даје и позадину за индивидуална проучавања која показују како су велики елементи њихове варијације и да ли су они јако удаљени од прогресивне тенденције или ипак греде према њој.

Приговори овој методи доста су многобројни :

1. Овака испитивања морају се обично обављати помоћу „необразованих радника.

2. Овака испитивања неопходно морају да за собом повлаче читаву масу случајног градива, услед разноликих променљивих услова нацијоналности, кућевних околности и школских прилика.

3. Ако се не дође до једноликог резултата, често је ова метода бескорисна, јер имамо посла са васпитањем и образовањем појединчане деце, а не мале деце, и ово деиндивидуалисање детета јесте велика мана у данашњем оваком истраживању. 4. Објективни резултати ообијају се само помоћу овакве методе. Унутрашњи фактори посве се бапају на страну.

5. Дечији одговори често су пута израз душевног држања и стања која се разликују од држања и стања духа што их. усваја објашњење одраслог човека,

Већина ових метода илустроване су у тезама о моралном. васпитању у Холовом поменутом делу (Едисанопа! Ргобетв5, 1911, у две свеске). Хол овде анализује погледе писаца (1, 223—234), проучава услове моралног васпитања у различитим земљама (стр. 206—222), извештава и разматра статистичка проучавања његових бивших ђака, Клајна, Осборна, Русела,. Карара, Шарпа и тд., рекордира испитивања дечачких „гангра“,. ђачку самовладу, ђачке клубове, системе промовирања ђака у колеџу на темељу класног испитивања, објашњава случајеве младићких мана и тд. У свом проучавању дечијих лажи, Хол се служи испитивањима помоћу одговарања на низ добро удешених питања и сугестија; он аналише индивидуалне историјске случајеве, извештава о проучавањима болесних индивидуа и анализира биографије и аутобиографије.