Učitelj
318 Учитељ
Шта да кажемо о Холовом генетичком проучавању дететар Да га осудимо, нити можемо нити смемо, јер Хол као пионер у модерној педагогији учинио је више за нашу про фесију и нашу педагошку науку него ли читаве генерације у прошлости. Да га дижемо у вис и да му као руља вичемо „Осана, осана“, ни то не можемо, јер у педагогији имаде нових и најновијих покрета који се никако не одушевљавају скоро застарелим методама овога правог педагошког Нестора. Да би педагошко зрно у Холовој генетичкој штудији детета могли одвојити од педагогике ражи плеве и другог ђубрета што се налави у овом богатом американском педагошком житу, нај боље ће бити ако Холову Child Зиду ставимо у решето Лајеве експерименталне дидактике па обоје прорешетамо онако на брзу руку да у виду упоређења видимо какве су им педагошке кокице, с обзиром на стајалиште, методу, циљи особе која се испитују. Прво у погледу. гедагошког стајалишта ових двају педагошких корифеја. Лајева експериментална дидактика и Холова генетичка Слиа 5тиду имају биолошке принципе за своју основицу. Но, ове биолошке основице нису једне те исте. Биолошку доктрину о рекапитулацији (онтогенија или развиће појединца је рекапитулација или понављање развића филогеније или предака) коју заступа Холи други американски генетичари у педагогији као почетно и коначно стајалиште „Лај скоро посве напушта (Лау, ЕхрептетеЛе Didaktik, crp 303. „Историјска“ истраживања у данашњици показују како је веома тешко установити не само законе већ и просту хармонију са законом у културном развитку, ово није никако
кадро тврдити да се могу успоставити позитивни културни |
"степени што се захтевају за оваку основну педагошку промену). Место тога, Др. В. А. Лај одабира животни и уједињава јући елеменат свог педагошког вјерују, биолошку идеју активности као праособину организма, прилагођивања организма на средину као основице растења и развија (0:2 Тагзсћ:1е, стр. 60). И Хол и Лај изнашају богате доказе па поткрепе своја
биолошка веровања. Лајево биолошко сватање доводи и до
његовог основног педагошког начела; то је принцип руководства у његовој организацији методе. То је срце Лајеве школе рада (Та!зстие). Холово рекаптуларно вјерују основица је "његове генетичке штудије детета; оно одаје његово стајалиште;