Učitelj

650 Учитељ

тачније визуелним халуцинацијама. Како је онда могао народ да назове ову недисциплиновану активност духа будним сновима, кад она нема ничег заједничког са правим сновима» Он је свакако морао да, испод ових стварних разлика, открије (едну духовну црту заједничку и будним сновима и сновима спавања. Заједничка црта свих будних снова је јасна и очевидна; њихов мотив је провидан. Сви имају за циљ да нашем егоизму, нашим амбицијама, нашој жељи за преимућством, а највише нашим еротичним жељама, даду бар илузорна задовољења, једном речи, сви будни снови задовољавају жеље:. Код младића амбиције су главне у овим сновима; код жена, чије се све амбиције састоје у љубавним успесима, маштања сротичне природе заузимају прво место. Ипак, и код мушка-

раца се врло често налазе еротичне жеље иза њихових снова. ·

Сва њихова маштања о разним успесима и херојству имају за крајњи циљ да задобију дивљење и наклоност жена. Ова духовна црта, провидна код свих будних снова, не налази ли се и код стварних снова» Није ли то ова заједничка црта. код једних и код других која им је дала заједничко име На ову црту снова Фројд долази преко анализе детињих снова. Снови малог детета, на супрот сновима одраслих, „крат-

ки су, јасни, везани, лако разумљиви, недвосмислени"“ Нису.

потребне суптилне анализе да се они објасне: они се представљају за оно што су. Јасноћа и разумљивост ових снова бациће одлучну и потпуну светлост на снове одраслих.“ Код детета сан је увек реакција на неки догађај из будног живота, или још тачније реализација неке жеље. „Један дечак (Фројдов синовац) од 22 месеца имао је за дужност да понуди неком, уз честитање, једну корпу трешања. Он то није учинио од срца и мимо обећања да ће добити сам неколико трешања као награду. Сутра-дан рано он прича да је снивао да „Херман појео све трешње". Једна девојчица од три године и три месеца путује први пут морем. У часу искрцавања она неће да остави лађу и почиње горко да плаче. Трајање вожње њој се учинило сувише кратко. Сутра-дан изјутра она прича: „Ноћас

i Introduction 4 la рзусћапајузе С. 111 2 Ibid. 140. š Ibid. 141. 4 Ibid. 141.