Učitelj
Цртање у забавишту 819
2. Цртањем се развија памћење.
Пре него што су стари народи измислили слова, своје мисли исказивали су цртањем оних ствари, које су хтели да прикажу. Тако и деца раде, кад хоће неку ствар лепше да вам објасне (а тако раде и људи), али зато морају да памте појединости сваког предмета. Отуда је цртеж врло добро средство за изражавање мисли и тако рећи једна врста језика. А колико тај графички језик има преимућства над усменим и писменим језиком, то најбоље знају наставници, који са два, три, потеза на школској табли 0бјасне најтеже ствари. Зато Мурзаев и вели, да је цртеж сваком подједнако приступачан и разумљив, да је то до извесног ступња онај универзални језик, који не зна ни за народност, ни за племе и који донекле сједињава човечанство. Цртајући многобројне ствари, дете у забавишту принуђено је да размишља и пореди, да ствара и комбинује, да памти до ситница поједине облике и на тај начин развија једну најлепшу способност духа.
3. Цртањем се развија фантазија, а педагогика сматра нормални развитак фантазије као неопходно потребан за сваког човека, ма какво било његово занимање. Она се појављује још у најранијем детињству и прати човека кроз цео живот и зато забавиште не сме да остане равнодушно према тој душевној способности, већ је мора развијати на разне начине па и цртањем. |
4. Данашњи век објављује човечанству велику потребу развијања естетичког укуса на свима пољима људске делатности. Перез је многобројним примерима утврдио, да се код детета још у трећој години појављује инстикт за лепотом. Миловањем домаћих животиња и симпатијама према извесним лицима и сликама, дете јасно показује, да разликује лепо од ружнога. Тај инстикт треба неговати и цртањем, јер нам естетичка осећања стварају нежне и здраве радости. У осталом цео живот човечји испуњен је производима уметности сваке врсте, од песме којом се деца у колевци успављују, од шале, забаве, задиркивања, украшавања одела па до црквених церемонија и свечаних похода.
5. Цртање игра велику улогу у практичном животу, јер се употребљава у свима техничким и индустријским предузећима. Где год има да се прави какав нацрт, план или конструкција каквог рада, то се све прави цртањем. Штофови,
3: