Učitelj

90 Уч иеце је

број кандидата који своје стручно или академско образовање нису ни довршили. Ово није остало без штетних последица по јавни интерес, али је тако исто штетно утицало на формирање менталитета тих младих људи. Код њих се прерано развило осећање сопствене моћи, одвикли се од школских

занимања, од нормалног начина живота, пропадајући по мно-

гобројним канцеларијама, често не радећи ништа.

Кад је реч о недовољно развијеној вољи за рад, мора се признати да ово тврђење није далеко од истине. Али није далеко од истине ни то, да су наш наставни систем као и многи наставници узрок слабој вољи ученика. Наставни интерес као уопште интерес за све појаве у природи и животу мора се развити, у колико се сам собом не намеће. Интерес омладине, као у осталом и одраслих, везан је за живот, за његове појаве и манифестације које преко наших чулних органа долазе до наше свести. Све што је ван домашаја наших. чула, директно или индиректно, остаје ван домашаја нашег иптересовања и наше свести. Природа је огромна лабораторија и онај ко хоће да се упозна са њеним појавама и законима мора је проучавати на њеном врелу — т.ј. у самој природи. На супрот овој аксиоми, цео наш наставни систем своди се на суви вербализам, где се чују само речи.

Реалије, експерименти, изучавање природе у природи — све је то далеко од наше школе. За радну школу и радну наставу, која би одговарала природним потребама живота и психологији младежи | још се код нас школа и не интересује. Овакав систем, који је наставу ограничио на прост вербализам, укоренио је једну опасну заблуду у погледу интелигенције ученика. Заблуда је у критеријуму са којим наставници оцењују своје-ученике, узимајући за основу само једну од диспозиција интелигенције а то је памћење. Обдарени ученици добрим памћењем успевају лакше да савладају наставни материјал т.ј. да исти репродукују, чиме често маскирају осуство праве интелегинције. Живот нам ову психолошку истину потврђује многобројним примерима. Из биографија великих научника, војсковођа, уметника и писаца види се, да је ретко ко од њих у младости био одличан ученик, то јест одличан по критери-

јуму њихових наставника. Читава галерија у којој се налазе