Učitelj

Наша поратна омладина 91

проналазачи и научници: Колумбо, Коперник, Галилеј, Лаплас Ламарк, Пастер и Хекл, затим Конфучи, Архимед, Бакон,. Сервантес, Волтер и Спенсер; уметници и књижевници Микеланџело, Мурило, Гете, Верди, Лист, Толстој и др. — најбоље илуструје научно психолошку истину, да памћење није интелигенција већ само једна њена диспозиција.

Далеко смо од тога да тврдимо, да ће сви ученици са слабијим памћењем ући у галерију великих људи, али да ће већина од њих у животу манифестовати своје диспозиције праве интелигенције и постати корисни чланови друштва то је ван сумње. Ово нарочито подвлачимо и скрећемо пажњу родитељима, да не цене интелигенцију своје деце само по оценама које добивају у школи, а које их често доводе до очајања. Нарочито треба да избегавају са претњама, често и увредама које вређају самољубље њихове деце.

Под пирамидом наставног градива угиба се наша омладина. Наставни систем, који претенциозно пружа енциклопедиски разноврсно градиво, да би нашој омладини дао такозвано опште образовање, ствара шарлатанство. МИ ту је највећа трагедија и наше деце и наше будућности. Таквом стању | се мора учинити крај.

Мора се створити школа која ће одговарати захтевима живота. А овај тражи школу рада, јер је овај основа свега стваралачког, продуктивног. Из борбе старе и нове епохе понићи ће и ново схватање живота и нова школа. А дотле, нека се развија и води борба; она је ради прогреса потребна. Једно само: борба мора бити ритерска и са узајамним поштовањем; не сме се употребљавати отровно оружје, вређање и потцењивање, ни с једне ни са друге стране. Само таква борба води прогресу, у име кога наша омладина оглашава рат прошлости и поздравља будућност. Ми, деца старе генерације, немамо разлога да са поносом не погледамо на нашу прошлост, али још мање имамо разлога, да заједно са нашом децом не поздравимо њену будућност. ;