Učitelj

'92 Учитељ

Ог. Стојан Аврамовић.

Нова „јединствена“ метода у педагогици'

Предмет ове расправе ограничиће се на једно педатошко-психолошко питање, које гласи: која метода обраде наставног градива изазива најјаче „интересовање“ гу дечјој души» Т. ј. како треба предавати у школи, па да се деца лакше придобију за школске предметег То је питање које данас нарочито занима експерименталну психологију и педагогику и на то питање покушаћемо овде да дамо један кратак одговор. Ово питање носи у себи специфичан научно-стручан . карактер и, дакле, према својој форми и садржини њега треба расправљати, по моме мишљењу, најпре у кругу учитеља. Јер они су пре свега надлежни и у стању да решење следећег предлога по плану изведу на пракси и критички расмотре, избегавајући при том да доносе предходне судове само на основу размишљања, и тек на другом месту остали интересенти, којима је голо размишљање већим делом једино средство за посматрање оваквих и сличних проблема.

Метода којом ћемо ово питање решити данас је модерна и зове се „јединствена“, према новој науци „јединства“ или „целине“. Шта она хоће видећемо доцније. Предходно ћемо бацити један летимичан поглед на методу којом се данас 06рађује наставно градива на нашим основним школама. Она води своје порекло од Хербарта и у главном састоји се у овоме:

Један догађај, рецимо из народне историје, неће се испричати од једанпут-цео (а то је, ако смемо већ овде приметити, једино природан и детету најбоље одговарајући начин; то у осталом, доказује и породичан живот, нпр. када старији чланови породице причају деци приче, а деца се како се обично каже слушајући претворе у уво, и сваки ма и најмањи пре-

1) Педагошки покрет новога доба обележен је многобројним наставним методама. Истиче се да метода наставног рада која је била до рата није више _ добра. Али научна одлука још није пала чиме то треба заменити; још се врше испитивања. Уредништво ће се старати да читаоце упозна са свима наставим новинама и радо ће доносити експерименте и опапажања наставника до којих они буду дошли испитујући ове новине у својој школи.

" Ур.