Učitelj
94 Учитељ
научне психологије, појмови „целина“ и „сума“ почели су се приметно ралликовати: Еренфеле је предложио појам „Оезганаша! а“, тј. давање форме у јединственом доживљају; Дил-
тај је увео појам структуре, под којом је, на жалост, про-
мискус разумевао час један целокупан доживљај, час шири
појам целокупне свести; Вундш је спровео принцип ствара-.
лачке синтезе, тј. целина је нешто више него што је сума њених делова; или давање форме (Еренфеле) не значи више «само скуп елемената, већ нешто ново, што је изнад елемента и у неку руку самостално.
На тај начин психологија је понова навратила у своју
дугу и плодну традицију, идући преко наукео душевном“
искуству 18. века ка интуитивној психологији ренесанса и немачкој мистици, и тиме помогла стварање сада модерне науке „цела“ — целине односно јединства — структуре. Ова идеја целине примењује се данасиу пракси, и то особито на пољу експерименталне психологије. У Лајпцигу, у чувеном Вундтовом институту целина се сматра и примењује као једино средство за решавање психолошких проблема у опште, без обзира да ли се они решавају помоћу експеримента или услед немогућности примене истог само на основу посматрања. Но не само у Лајпцигу „Запгћензјећге или „5пикштећге“ —
наука целине или структуре (као што смо приметили значење .
ове последње речи „структуре“ и данас се злоупотребљује међу појединим научницима не правећи довољну разлику као особине целокупне психо-физичке перзоне и структуре, т. ј. целине једног доживљаја) дакле структурна наука обухватила је све немачке науке, међу којима нарочито духовне. И зато
се ова нова јединствена наука у најновије доба и назива,
према својој типичној форми, не само у Немачкој већиу иностранству, немачком науком.
Нова наука цела могла би се најлакше окарактерисати, ако се представи очигледно, и то на оном пољу на коме се налази у најсавршенијем облику и са кога се може најлакше
посматрати и разумети, на пољу психологије. Али на жалост, после ове опште карактеристике једин-
ства нити имамо времена да се упуштамо у даља расматрања ових јединствених наука, нити нам је психологија по програму главни циљ да би је овде на првом месту могли имати
а
паса о а ааак_____--. <.-___ __ -ул<