Učitelj

Нова „јединствена“ метода у педагогици 97

4

На основу многих искустава ми смо могли констатовати на самој деци да су се она за предмете сваке врсте, који се обрађују по јединственој методи, необично интересовала, јер су знала да овај начин излагања доноси нешто ново и да неће бити узнемиравана предходним питањима. Само једна. реч „природопис“ или „историја“, а то је реч пуна осећања и ранијих доживљаја, довољна је да испуни душу сваког ученика и да направи место новом пријему. И зато се свако предавање почиње без увода или истицања циља, тако одмах јер деца већ знају шта стоји по распореду. И тада се прича и прича један догађај све до краја. Гест и цртање узгредних слика на табли подвлаче реч. |

Примера ради навешћемо једно такво предавање у целости, у колико га имамо записано, које је држао један мој пријатељ, учитељ, у последње време као др. фил. асистент пед. института у Лајпцигу, у своме разреду деци у деветој години старости.

Ушли смо у разред и деца су се одмах умирила, а кад су се неколико тренутака касније одморила од пређашњег скакања, учитељ је почео да говори да је данас по распоредуи деца су нечекајући једногласно изговарала — „природопис“. Да, природопис, потврдио је он, па је одмах почео причати.

„Далеко у опустелој шуми, опкољеној жутим песком и зеленим боровима спава једна пркосна стена, камена израст. Трава, цвеће, грмље, неколико ниских борова и нежна бреза станују на њеним широким леђима“.

С овим је доживљај релативно контуриран. У њему је представљено стање ствари у коме се главна личност или ствар сада налази, тј. представљена је камена израст у својој моментној форми, у заједничком животу са својим члановима. И ово је први комплекс или група укупног доживљаја који је као појава ограничен само на чињенице, тј. он је у неку руку циљ предмета, али се он не састоји само из голог наслова, већ описује главне моменте догађаја у садашњем времену. Његове појединачности развијаће се из доцнијих, но не апсолутних већ релативних група — комплекса. Јер у самој ствари, дакле при причању, не дешавају се никаква груписања (напоменусмо: учитељ прича и прича без прекида) него у доживљају, где се, сасвим нехотично, истакну поједини пред-

| 7